Carlsbergs nye marketingdirektør for øl, Simon Fibiger, varsler en markant ændring i virksomhedens strategi. Det skriver Børsen, som har talt med bryggeriets nye marketingdirektør for øl, Simon Fibiger.
– Marketing skal sætte strategien og retningen, helt ned til salg og produktion, på hvert af Carlsbergs brands. Den ansvarlige for hvert brand bliver ”brand ejer” og skal svare for vækst og indtjening. Marketing og strategi skal ned i øjenhøjde.
Sådan lyder ambitionen fra Simon Fibiger, som nu skal udstikke pejlemærkerne for Carlsbergs ølbrands i Danmark.
Med udgangspunkt i marketingafdelingen skal hele produktets cyklus tilpasses den indsigt, som marketingsafdelingen udstikker.
– Hvert brand bliver bedt om en strategi og en køreplan for, hvordan de vil eksekvere. Det vil betyde en spredning, der rækker ind over salg og produktion. Og kravet er, at hvert brand leverer en plan for den værdiskabelse, som kan forventes på brandets område, siger han til Børsen.
Simon Fibiger har tidligere været chef for forretningsudvikling i Carlsberg, hvor han sad tæt på ledelsen og udviklede koncepter for, hvordan Carlsberg bedst mødte de udfordringer, som et stadigt mere fragmenteret ølmarked i Danmark byder på.
Børsen