Indsendelserne til årets Creative Circle Award er talt op, og samlet har danske bureauer og annoncører sendt 681 cases ind til awardshowet.

Det er 73 flere end i 2019, hvor blot 608 cases havde fundet vej til juryerne – et dyk på 20 procent sammenlignet med det hidtidige rekordår i 2018 – men nu peger pilen igen opad for Danmarks største kreative awardshow.

– Det glæder vi os utrolig meget over, for først og fremmest vidner det om masser af aktivitet ude på bureauerne, siger Creative Circle-formand, Dorte Nielsen, og tilføjer:

– Og så er det selvfølgelig dejligt, at opbakningen og interessen i branchen for vores arbejde og awardshowet fortsætter med at være så stor, som vi ser her.

Et lidt usædvanligt mønster har dog vist sig i indsendelserne til dette års awardshow.

Ny kategori topper

– Vi kan se, at en af vores nye kategorier, Humour in Advertising, har overgået alle andre kategorier på indsendelser, fortæller Dorte Nielsen.

Bemærkelsesværdigt, mener CCA-formanden, eftersom der tidligere har været en tendens til at man er en smule afventende i forhold til nye kategorier.

– Nye kategorier skal som regel lige ”løbes i gang”, men måske har det gjort en forskel, at der her er tale om en kategori, der går på tværs af vores struktur og derfor handler mere om metoder og greb end om medier, siger Dorte Nielsen og tilføjer, at også andre nye kategorier har klaret sig godt på i år.

Creative Circle oplyser ikke antal indsendelser på de enkelte kategorier, men Dorte Nielsen siger, at særlig tre af de nye kategorier – ud over Best Use of Humour in Advertising – har gjort det godt:

Det gælder Logo-kategorien i Design, Use of Emerging Technology i Digital Design og Creative Use of Influencers i Advertising/Digital Advertising.

-Jeg synes det siger noget om, hvor væsentligt det er hele tiden at justere og tilpasse kategorierne, siger Dorte Nielsen.

”Humor har været lidt nedprioriteret”

Hos Robert/Boisen & Like-minded mener Creative Director og CCA-bestyrelsesmedlem, René Sohn Kammersgaard, at humor i reklame har været lidt overset i de senere år:

– Og det er faktisk ærgerligt, for humor kan være en effektiv byggesten i et seriøst kreativt stykke arbejde, siger han og tilføjer:

– Humor handler ikke kun om at få folk til at grine, men kan faktisk være et virkningsfuldt, kreativt greb, hvis man skal have folk til at tale om noget, der kan være svært at tale om.

Har branchen savnet en humor-kategori, siden interessen er så stor?

– Måske. Det kunne det høje antal indsendelser i hvert fald tyde på. Jeg synes, der har været en tendens til at nedprioritere humor. For år tilbage sad vi alle sammen og grinede, når vi så vinderne fra Cannes, men i de senere år har vi primært siddet og tudet og fået dårlig samvittighed, siger René Sohn Kammersgaard, der dog mener, at der også er ved at ske noget i Cannes:

– Jeg synes faktisk at det ser ud som, om humoren er på vej tilbage i Cannes efter nogle år med stærkt fokus på de mere emotionelle eksekveringer.

De store følelser har domineret?

– Ja, helt bestemt. Jeg erkender klart, at store følelser også kan være stærke drivere, men humor har bevisligt en evne til at få folk til at tale positivt om et brand. Så nu prøver vi at skabe en platform, hvor man kan dyste på nogle lidt andre parametre.

Hvordan kommer I til at bedømme kategorien?

– Som den kreative disciplin det er. Vi kommer ikke til at belønne noget, der bare er sjovt, men vil som med ethvert andet arbejde sætte os ind i elementer som kundens udfordring, målsætninger, målgruppe og budskabsformidlingen. Men selvfølgelig bliver det også en sjov kategori, siger René Sohn Kammersgaard. 

Inhouse – og ung rekord

Creative Circle har endnu ikke optalt, hvor mange indsendere der samlet set er til awardshowet i år, men ifølge Dorte Nielsen er der i hvert fald én tendens, der ser ud til at fortsætte:

– Flere annoncører får egne inhouse-afdelinger i disser år, og det afspejler sig in indsendelsesstrukturen. Så det ser umiddelbart ud til, at inhouse-bureauerne fylder lidt mere igen i år, siger hun.

Og så er der gode nyheder fra ungdomsfronten.

Hos de unge kreative, der deltager i YCCA (Young Creative Circle Award) er der sammenlignet med sidste år fremgang at spore:

Hele 104 teams har indsendt arbejder – sidste år var tallet 94.

– Det er virkelig positivt, og vi kan se, at det i år særligt er bureau-teams, der trækker tallet op, siger Dorte Nielsen.

Antallet af indsendelser er dog trods flere teams lidt lavere i år, 221 mod 235 sidste år, men det skyldes ifølge Dorte Nielsen, at der i år har været afsat kortere tid til filmproduktion, og det er her, der ses det største fald.

Advertising er fortsat største kategori, i år efterfulgt af Digital og Design, som begge er vokset, og spørger man Dorte Nielsen til fremtiden, er hun fortrøstningsfuld med hensyn til de unge.

– Vi har gennem de senere år set meget stærke arbejder fra de unge kreative, og flere af vores unge danske teeams har gjort det imponerende godt ved både hjemlige og internationale awardshows. Det er jeg sikker på fortsætter.

Creative Circle Awards har i år syv juryer, der i år består af 105 profiler fra branchen.

Der er jurydag lørdag den 21. marts, shortlisterne forventes offentliggjort i uge 14, ugen før Påske, og selve awardshowet løber af stablen fredag den 15. maj 2020.

FAKTA

Indsendelser til Creative Circle Award 2015-2020 

2020: 681
2019: 608
2018: 776  
2017: 708
2016: 625
2015: 694

Top 3: Flest indsendelser til CCA 2020

– Humor in Advertising (ny kategori i år)
– Promo & Activation (ny kategori sidste år)
– Film 21-60 sek.

Indsendelser til YCCA 2020 (tal fra 2019 i parentes)

Teams: 104 (94)
Arbejder i alt: 221 (235)
Advertising: 106 (128)
Digital: 59 (38)
Design: 34 (8)
Film: 22 (60)