Juryerne for den traditionelt største kategorigruppe ved Creative Circle Award har talt, og dermed er de sidste finalepladser ved CCA 2020 nu uddelt.

Der er tale om hovedkategorierne Advertising og Digital Advertising, hvor det samlet set er blevet til 103 shortlister: 88 i Advertising og 15 i Digital Advertising. 

Hvortil kommer seks nomineringer fordelt på kategorierne Creative Effectiveness, Creative Impact og Self-Promotion.

I alt 109 altså shortlister, som dermed føjer sig til de 63 i Design/Digital Design og de 21 i ungdomskonkurrencen, Young Creative Circle Award – i alt 193 finalecases.

Nu gør de det igen

Et nærmere kig på den store Advertising-hovedkategori afslører, at et enkelt bureau igen i år stikker voldsomt af fra de øvrige. Med to stærke runner up’s på anden og tredjepladsen.

Bureau-topliste – Advertising 

Bureau – antal shortlister (flere end tre shortlister)

– & Co. /NoA – 25

– Hjaltelin Stahl – 12

– Robert/Boisen & Like-minded – 10

– Uncle Grey – 4

– Mensch – 4

– Sansir DK – 4

– Uitch Iscratch – 4

– No Sleep – 4

– The Unicorn – 4

– TV 2 Creative – 4

Og ja, det er er såmænd sidste års – og flere andre års – mest vindende bureau i Advertising-kategorien: NoA-bureauet & Co.

25 shortlister har bureauet fået i Advertising-kategorierne. Plus to i Digital Advertising. Og det gør igen i år & Co. til det mest shortlistede bureau af alle.

På anden og tredjepladsen i Advertising finder vi også to af Danmarks mest kendte og vindende bureauer: Hjaltelin Stahl med 12 shortlister og Robert/Boisen & Like-minded med 10.

Nye kategorier har gjort det godt

I Digital Advertising sætter to andre bureauer også deres signatur på over halvdelen af shortlisterne – om end der her ikke er tale om lige så stor en kategori.

De to bureauer er Virtue, der lægger sig i spidsen i denne kategori-gruppe med fem shortlister, men Molamil som nummer to med tre. Altså tilsammen otte ud af de i alt 15 shortlister i kategorien.

Og CCA-formand Dorte Nielsen er tilfreds med det, hun og juryerne har set, og peger på, at de nye kategorier har gjort det ”rigtig flot med et højt niveau”:

– Normalt skal nye kategorier løbes i gang. Men det har bestemt ikke været tilfældet i år. Nye kategorier som Humor in Advertising og Film over 180 sec har gjort det rigtig godt. De har haft et virkeligt højt pointniveau, siger hun.

Overrasket over Humor-kategori

Dorte Nielsen peger i Advertising også på Direction, samt de tungere kategorier som Integrated Campaigns, Promo & Activation, Earned Media, Branded Content og Direct-kategorierne, som spændende i år.

Bureau-topliste – Digital Advertising

Bureau – antal shortlister (flere end én shortliste)

– Virtue – 5

– Molamil – 3

– & Co. / NoA – 2

– Wibroe, Duckerts & Partners – 2

– Worth Your While – 2

Og i Digital Advertising?

– Her synes jeg især Digital Campaigns og Alternative use of online Media har været interessante at følge.

Hvad har overrasket dig mest i feltet af indsendelser?

– At der – skægt nok – i kategorien Humor in Advertising blev givet nogle af årets både højeste og laveste point. Humor er virkelig noget, der kan skille vandene, siger Dorte Nielsen og tilføjer:

– Men vi må sige, at den nye kategori er en stor succes. Der var mange indsendelser, og niveauet i kategorien var højt.

Awardshow i coronaens skygge

De sidste shortlister kommer få dage efter, at CCA har meldt ud, at årets awardshow kommer til at løbe noget anderledes af stablen end vanligt. På grund af coronakrisen, naturligvis.

I har også gennemført selve jury-arbejdet i coronaens skygge: Hvordan har det været?

– Jeg vil sige, at vi virkelig har vendt alt på hovedet i år. Det var været utrolig hårdt og meget tidskrævende. Vi måtte selv sætte kreativiteten i højsædet under udviklingen af det digitale juryarbejde og vores prisoverrækkelse. Men vi har lært så meget nyt. 

Kommer I til at tage nogle af erfaringerne og de nye tiltag med jer?

– Det er jeg ret sikker på. Bl.a. har det været en stor succes at stemme til shortliste hjemmefra hver for sig. Juryen har haft længere tid til at forbyde sig i arbejderne, og det har givet rigtig gode diskussioner, siger Dorte Nielsen, der alligevel tilføjer:

– Vi er dog forsat mest vilde med at mødes, når det kan lade sig gøre.

Se shortlisterne for henholdsvis Advertising, Digital Advertising, Creative Effectiveness, Creative Impact og Self-Promotion herunder.

Samlet shortliste – Advertising

Case/Kunde/Bureau(er)/Craftsman

Ambient & Posters                                                                  

·       Restaurant 1:1/Irma/Robert/Boisen & Like-minded                     

·       Sænk Farten – bare lidt/Rådet for Sikker Trafik/Advice 

·       Isplakaten/Alternativet/Supernatur                                    

Art Direction                                                                                  

·       This is your brain/Maersk/&Co. / NoA og Circus Alphaville/Claus Collstrup         

·       Voiceless Women/New Lives/Uitch Iscratch og No Sleep/Martin Nørgaard Furze & Camilla Ploug

·       Let Nature Back in/VELUX/& Co. / NoA/Claus Collstrup                

·       Bogen om Den Handlende Idé/Reklamelinjen/Studio Tobias Røder og Kailow Graphic/Tobias Røder

·       Proud Sponsor of urban art and skateboarding – Big Air/Alis/& Co. / NoA/Mikkel Møller & Claus Collstrup

·       LIFE/Læger uden Grænser (MSF)/The Unicorn og Thirsty Film/ Thomas Pries & Marius Dahl     

Branded Content

·       Almost Human/Carlsbergfondet/Bacon                 

·       Help a Small Dane/Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden/&Co. / NoA og & Co. Productions      

·       Voiceless Women/New Lives/Uitch Iscratch og No Sleep

·       Kakaogate/NATURLI’/Uncle Grey     

·       Pølsepresser du?/Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden/Robert/Boisen & Like-minded, Gobsmack Productions og Welcome Post

·       Franzi25/25syv/Wibroe, Duckert & Partners, Supersonic CPH, Gimmick VFX og Honeytrap Film                      

·       Gulddreng for grundvandet/Økologisk Landsforening/Envision, M2 Film, Blonde Media og Glass Management                     

·       The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land

Copywriting 

·       Vipp 80 år/Vipp/TN Reklame/Thomas Nørgaard

·       Folkekirken. Højt til loftet/Kirkeministeriet/Geelmuyden Kiese/Hanne Schmidt

Copywriting Film & Lyd        

·       Choose Your Future/European Parliment/&Co. / NoA og New Land/Johan Køhler                    

·       The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land/Mathias Trads             

·       The Message/Interflora/&Co. / NoA og Bacon/ Tue Rossel           

Creative Use of Influencers 

·       Plastic Fantastic/Dansk Retursystem/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions

·       Kakaogate/NATURLI’/Uncle Grey     

Direct / Activation                                                                                 

·       Black Friday (Re)Sale/Ikea/Hjaltelin Stahl              

·       Kill Discount/Elgiganten/NORD DDB                      

·       Lotto Christmas Collection/Danske Spil Lotto/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions          

·       NorthSide 2049/Danica Pension/& Co. / NoA og &Co. Productions / NoA           

·       Patientarmbånd byttes til Tivoli Turpas/Tivoli og Region Hovedstaden/& Co. / NoA og &Co. Productions / NoA                                          

Direct / Loyalty 

·       Folketingsvalget får Ekstra Bladet til at rydde forsiden/Ekstra Bladet/Nordlid     

·       Lotto – Dit held/Danske Spil/Isobar og Hello Great Works/NoA

·       Carlsberg All Red/Carlsberg/CP+B Copenhagen og The Base        

·       California Stays/Volkswagen/Belong                     

Direction                                                                         

·       Voiceless Women/New Lives/Uitch Iscratch og No Sleep/Martin Nørgaard Furze & Mette Carla Albrechtsen

·       Almost Human/Carlsbergfondet/Bacon/Jeppe Rønde                  

·       I Want You to Panic/Nowness/Bacon/Nina Holmgreen                

·       The Lift/Bianco Footwear/&Co. / NoA og New Land/Daniel Kragh-Jacobsen       

·       LIFE/Læger uden Grænser/The Unicorn og Thirsty Film/Rune Milton

Earned Media

·       Choose Your Future/European Parliament/&Co. / NoA og New Land

·       Meet Q, The Genderless Voice/Copenhagen Pride/Virtue            

·       Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir Danmark

·       Alt det vi deler – Forbundet/TV 2/TV 2 Creative og New Land      

Events 

·       California Stays/Volkswagen/ Belong

·       Lotto Gavepapirskupon/Danske Spil Lotto/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions

·       Black Friday (Re)Sale/Ikea/Hjaltelin Stahl              

·       Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir Danmark

Film / 1 – 20 sekunder                                                                            

·       Goth Life/Metroselskabet/Hjaltelin Stahl og Pegasus Production

·       Ikke alle er fornuftige nok til en Opel/Opel/Kunde & Co               

·       Pølsepresser du? “Stranden”/Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden/Robert/Boisen & Like-minded, Gobsmack Productions og Welcome Post

Film / 21-60 sekunder

·       Goth Life/Metroselskabet/Hjaltelin Stahl og Pegasus Production

·       The Message/Interflora/&Co. / NoA og Bacon CPH

·       Morning Tremens/Metroselskabet/Hjaltelin Stahl

·       LIFE/Læger uden Grænser (MSF)/The Unicorn/Thirsty Film          

Film / 61 – 180 sekunder 

·       Røgfri Fremtid – Tak til rygerne/Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden/&Co. / NoA og Bacon     

·       Red Hjernen – Stræk, Snak, Smil/Dansk Råd For Genoplivning & TrygFonden/&Co. / NoA og Honeytrap Film

·       Help a Small Dane/Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden/&Co. / NoA og &Co. Productions / NoA

·       Voiceless Women/New Lives          /Uitch Iscratch og No Sleep

·       LIFE/Læger uden Grænser (MSF)/The Unicorn og Thirsty Film      

Film over 180 sekunder                                                                         

·       Let Nature Back in/VELUX/&Co. / NoA/Bacon CPH

·       Choose Your Future/The European Parliament/&Co. / NoA, New Land og Academy Films

·       LEGO Stranger Things – “Designer Video”/LEGO/Advance og Shoot Happens      

·       The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land

·       Alt det vi deler – Forbundet/TV 2/TV 2 Creative, TV 2 Marketing og New Land   

Humour in Advertising                                                                          

·       Goth Life/Metroselskabet/Hjaltelin Stahl/Pegasus Production     

·       Morning Tremens/Metroselskabet/ Hjaltelin Stahl/Pegasus Production                                   

·       Franzi25/25syv/Wibroe, Duckert & Partners, Honey Trap Film, Gimmick VFX og Supersonic CPH

·       The Lift/Bianco/&Co. / NoA og New Land

Integrated Campaigns                                                                           

·       Lotto Christmas Collection/Danske Spil Lotto/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions          

·       Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch og Sansir DK 

·       Awkward Encounters/Metroselskabet/Hjaltelin Stahl og Pegasus Production     

·       Choose Your Future/European Parliament/&Co. / NoA og New Land                 

Outdoor

·       Dette er ikke en øl/BorderShop/Marvelous           

·       The Missing Collection – Lampe/Ikea/Hjaltelin Stahl                    

·       Red Din Fars Dag 2/Kræftens Bekæmpelse/Robert/Boisen & Like-minded          og Gobsmack Productions

Photography 

·       Zulu Awards “Det bli´r legendarisk”/ZULU AWARDS/TV 2 Marketing/Morten Bengtsson           

·       Let Nature Back in/VELUX/&Co. / NoA/Søren Solkær                   

·       MARKERAD IKEA c/o Virgil Abloh Campaign/IKEA/IKEA Creative Hub/Rasmus Weng Karlsen     

Print / Advertising 

·       Fuck Humans / Frø/Greenpeace/Uncle Grey          

·       Tortured Signature/Amnesty International/Hjaltelin Stahl                                 

·       Goth Life/Metroselskabet/Hjaltelin Stahl              

·       Proud Sponsor of urban art and skateboarding – Big Air/Alis/&Co. / NoA           

Promo & Activation 

·       Closed for Maintenance/Visit Faroe Islands/Mensch/Sansir DK

·       Carlsberg All Red/Carlsberg/CP+B Copenhagen/The Base            

·       NorthSide 2049/Danica Pension/&Co. / NoA og &Co Productions / NoA

·       Black Friday (Re)Sale/Ikea/Hjaltelin Stahl              

·       Lotto Christmas Collection/Danske Spil7Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions

·       The Last Statement T-Shirt/Carlings/Virtue og Molamil 

Radio 

·       Stranden/Hyundai/Zupa og Supersonic

Samlet shortliste: Digital Advertising

Case/Kunde/Bureau(er)

Alternative Use of Online Media

·       The Last Statement T-Shirt/Carlings/Virtue, Molamil og Vice Studios                 

·       The Canterbury Spreadshhhheets/Pentland Brands/Canterbury/Worth Your While og 2WRLDS LTD

·       Meet Q, The Genderless Voice/Copenhagen Pride/Virtue                                  

Creative Use of Technology 

·       The Canterbury Spreadshhhheets/Pentland Brands/Canterbury/Worth Your While og 2WRLDS LTD

·       The Last Statement T-Shirt/Carlings/Virtue, Molamil og Vice Studios                 

·       Meet Q, The Genderless Voice/Copenhagen Pride/Virtue

Digital Campaigns                                                                                  

·       Black Friday (Re)Sale/Ikea/Hjaltelin Stahl              

·       NorthSide 2049/Danica Pension/&Co. / NoA og &Co Productions / NoA             

SoMe Campaigns                                                                                   

·       Franzi25/25syv/Wibroe, Duckert & Partners, Supersonic CPH, Gimmick VFX og Honey Trap Film

·       Hele Danmark til Køreprøve/Codan/&Co. / NoA    

·       LEGO Stranger Things – Full Campaign/LEGO Company/Advance og Shoot Happens                 

·       The Last Statement T-Shirt/Carlings/Virtue, Molamil og Vice Studios

SoMe Presence                                                                                     

·       Franzi25/25syv/Wibroe, Duckert & Partners, Honey Trap Film, Gimmick VFX og Supersonic CPH 

SoMe Single Post                                                                                   

·       Bitter Trump/Fernet-Branca/Brandhouse              

·       Alt det vi deler – Forbundet/TV 2/TV 2 Creative, TV 2 Marketing og New Land

Samlet shortliste: Creative Effectiveness

Case/Kunde/Bureau(er)                                                                          

·       Redefine Ordinary/Canon/Uncle Grey                   

·       The Name Change/SPAR/Another   

·       Fra Marken Til Parken/Sydbank/Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack Productions        

Samlet shortliste: Creative Impact

Case/Kunde/Bureau(er)        

·       But Why – år 1 og 2/Sundhedsstyrelsen/Advice og The Works      

·       Røgfri Fremtid kampagner/Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden/&Co. / NoA    

Samlet shortliste: Self-Promotion

Case/Kunde/Bureau(er)                                                                         

·       Hello Monday/Hello Monday/Hello Monday