Der er ganske vist stadigvæk tre måneder til maj og dermed til 2015-udgaven af den største kreative danske prisfest, Creative Circle Awards, men i fredags blev der lukket for indsendelser, så her kommer en status.
David Asmussen, der er juryansvarlig fortæller, at man samlet set ligger på omtrent 85 procent i forhold til sidste års indsendelser, 655 arbejder mod sidste års 763, men at der – bl.a. på grund af kategori-ændringer – er en del forskel på, hvor tilbagegangen ”rammer”.
Overordnet set er det primært Advertising, der er gået tilbage. Især kategorierne Events (tidl. Events and digital events), Outdoor, Print (tidligere Print B2B & Print B2C) og Radio er gået tilbage.
– Faldet skyldes til dels, at vi de foregående år har set nogle meget store kampagner, som har stået for et stort antal tvær-indsendelser, og disse kampagner – der jo går igen på tværs af kategorier – har vi ikke set i samme omfang i år. Så når man taler om cross-platform kampagner, så er der meget få der tydeligvis reelt er det, siger David Asmussen og tilføjer:
– Desuden har vi lagt Print B2B sammen med Print B2C, lige som det gælder for Film Series og Film Singles. Så samlet set er det en kombination af færre kategorier og færre kampagner, der er eksekveret på tværs, der betyder et fald i Advertising-kategorierne.
Design holder skansen
I Design er der cirka samme antal indsendelser som i 2014, men de fordeler sig til gengæld lidt anderledes.
Eksempelvis er der færre indsendelser i Type Design og Corporate Identity, mens Small Business Identity (tidligere Mini identity) og Packaging /Food er gået frem.
Jesper von Wieding, næstformand og ansvarlig for designkategorierne, glæder sig generelt over de justerede kategorier, og over at Poster Design nu kan blive bedømt af Design-juryen, fordi det skaber en tydeligere differentiering mellem Art Direction og Design.
– De tidligere år har posters, som jo ofte i udtryk ligger på grænsen mellem design og kunst været i direkte konkurrence med de traditionelle reklamefokuserede posters. Men med den nye kategori, Poster Design, kan vi hylde det flotte design og kunsthåndværk, der i kreativitet og æstetik er en stor inspiration i gadebilledet, siger han.
Digital går lidt frem
Også i Digital-kategorierne holder man, trods restrukturering og reduktion af kategorier, omkring det samme niveau som 2014, når det gælder antallet af indsendte cases. Godt og vel endda, lyder det fra Anders Wik, næstformand og ansvarlig for de digitale kategorier:
– Der er faktisk fremgang i samtlige kategorier, så de arbejder der har ligget i de tre ekstra kategorier fra 2014 ser ud til at være blevet fordelt fint i de nye kategorier. Desuden følger kategorierne nok de tendenser vi ser generelt i markedet, siger Anders Wik og tilføjer:
– Den digitale verden ændrer sig løbende, men med de nye kategorier, der fokuserer på indhold i stedet for platform, er vi i forhold til andre awardshows bedre gearet til fremtiden. Det ser ud til, at det er blevet godt modtaget, og indsendelserne i de specifikke kategorier, viser at justeringerne ikke har skabt forvirring. Tværtimod har vi stort set ikke haft fejl indsendelser eller spørgsmål til kategorierne i digital i år.
Samlet set: Tilfredsstillende
David Asmussen fortæller i øvrigt, at Crafts-kategorierne er gået frem i år, mens de nye kategorier fra 2014 i PR og Direct har holdt nogenlunde samme niveau som sidste år.
Samlet set ligger antallet af indsendte cases på omtrent 85 procent i forhold til sidste år.
Men med de høje niveauer, der har været de sidste år, kommer det ikke som en overraskelse, mener han.
– Det glæder os altid at få mange indsendelser, men det er for tidligt til at spå om niveauet. CCA er ubetinget den vigtigste pris for de kreative, og det viser antallet af indsendelser, at vi stadig er. Vi glæder os til at hylde de gode ideer, den kreativitet og innovation, der er på bureauerne – det er trods alt det, der driver branchen fremad, slutter David Asmussen.
Der er jurydag fredag den 27. marts, og selve award-festen løber af stablen fredag den 8. maj.
Antal indsendte cases ved Creative Circle Award 2015:
- Advertising: 291
- Design: 96
- Digital: 121
- Craft: 147