Lego, Jysk, Bestseller – og tv-programmet ”Blachman”. Alle har de senere år prøvet at modtaget prædikater som ”kønsdiskriminerende” eller ”upassende” i Sverige – med en del medieomtale til følge.

Men svenske Systembolagets forbud mod en tegnet øl-etiket fra det danske bryggeri Amager Bryghus slår formentlig alle rekorder i den henseende, for netop nu skriver medier fra Norge over USA og til Inden om den nordiske øl-etiket-strid.

Det drejer sig om etiketten til den seneste variant i serien ”7 syndige øl” – eller på amar’kansk ”The Sinner Series”. Øllen hedder ”Lust”, og den tegnede etiket forestiller en – skal vi sige – yppig kvinde i et badekar.

Dén kunne Systembolaget ikke lide, så i januar valgte man at nedlægge forbud – hvilket pressechef Lennart Agén over for resume.se forklarer således:

– Vår bedömning utifrån ett helhetsperspektiv är att etiketten och namnet på artikeln ”Lust” på ett tydligt sätt kan kopplas till sex, kärlekslust och sexuell framgång, detta i både bild och text.

Sært

Hos Amager Bryghus siger pressechef Henrik Papsø, at man finder det svenske forbud både sært og formynderisk.

– Men Systembolaget er en myndighed, man jo ikke bare ignorerer, så vi forsøgte gennem længere tid at finde en løsning, der kunne tilfredsstille dem. Vi fremstillede fx flere forskellige alternativer til den famøse etiket, men det lykkedes ikke, før vi gjorde hele etiketten sort, fortæller han.

Så i lyset af den noget bizarre situation – flaskerne sælges uden problemer i andre lande, som Australien, Norge, Italien og Spanien – valgte bryggeriet at gøre censuren tydelig for enhver.

– Systembolaget ville ikke kalde det censur, men det er det jo reelt, så vi valgte at sætte fokus på det med en status-opdatering på vores Facebook-side i slutningen af januar, fortæller Henrik Papsø.

Statusopdateringen blev gentaget flere gange, og brugerne gættede lystigt på, hvilket land, der kunne have forbudt etiketten – da en svensk blogger opdagede ”sagen”, gik det stærkt.

– Det er uvurderlig markedsføring for os, ingen tvivl om det. Vi gik bevidst ud for at sætte fokus på forbuddet og skabe omtale, men jeg må da nok sige, at vi er lidt overraskede over, hvor meget historien har bredt sig, siger Henrik Papsø.

Selv befandt han sig i den forgangne weekend til øl-festival i Malmø. Og også her vakte sagen opsigt.

– Alle, der besøgte vores stand, havde hørt om historien, alle ville smage, og vi stod sågar og delte de forbudte etiketter ud, fordi folk gerne ville have dem og klæbe dem henover de tilladte sorte, fortæller Henrik Papsø.

I skrivende stund omtaler stribevis af danske, svenske, norske medier sagen, men også nyhedsbureauet United Press International , New York Daily News, Huffington Post, Asian News International, belgiske Het Laatste Nieuws og indiske Daily Bhaskar omtale af den bortcensurerede øl-etiket.