– Det handler om at gøre det tydeligt, hvordan ens afdeling bidrager til forretningen. Og så handler det om at få aflivet myten om, at marketing er det bløde. Så i stedet for at sige, at man driver marketing, skal man sige, at man driver det kommercielle. Jo dygtigere man bliver til det, desto hurtigere får man bygget bredden, som en CEO skal have, på. 

Janne Moltke-Leth, der er CEO hos Kolpin Hotels, der står bag Helenekilde Badehotel, Tisvildeleje Strandhotel og Hotel Sanders, og medlem af Sydbanks bestyrelse, er klar i mælet. 

Hun, der selv har en baggrund i marketing, mener, at det kommercielle mindset kan være et godt afsæt for en karriere på toppen af virksomheder – hvis der vel at mærke hele tiden bygges på de faglige kvalifikationer:

– Når man har en marketingbaggrund, så kommer den kommercielle vej lettere til en, fordi det er ens ståsted. De fleste virksomheder skal sælge noget til nogen. Min kommercielle baggrund betyder, at mit udgangspunkt altid er, at det vi gør, gør vi for nogen, der skal købe det. Forbrugeren, gæsten, kunden – uanset hvad vi kalder det – er i centrum. Og man kan mærke, at det er det, jeg kommer fra, siger hun.

Forstå forbrugeradfærden

Janne Moltke-Leth giver et eksempel:

– I banken siger jeg altid, at uanset hvor komplekst det måtte være, så er det i sidste ende en forbruger, der skal forstå produktet. Derfor skal man formå at gøre det relevant og forståeligt for den, som skal aftage det, siger hun.

Artiklen fortsætter under billedet.

Janne Moltke-Leth, CEO, Kolpin Hotels. Foto: Bax Lindhardt.

Janne Moltke-Leth forklarer, at hendes ”udgangspunkt altid er kunden, og det potentiale, der kan forløses, hvis man leverer det rigtige produkt.”

– Det viser sig altid, at der er noget at forløse, hvis man forstår forbrugeradfærden, der jo er en marketingkompetence. Hvis man har finans som udgangspunkt, så kan det være, at ens udgangspunkt er økonomisk optimering. Men de to udgangspunkter bør ikke udelukke hinanden – som CEO er det den balance, man skal finde – og især, hvis man har ønske om at komme højere op i hierarkiet, siger Janne Moltke-Leth. 

Tættere på

Hotel- og restaurationsbranchen er en af de brancher, der har været hårdest ramt af coronakrisen. Og en opgørelse fra brancheorganisationen HORESTA viser, at der ved årsskiftet var mindst 22 danske hotelselskaber, der var gået konkurs. 

Samtidig har HORESTA oplyst, at de danske hotellers omsætning i november 2020 var faldet til en fjerdedel sammenlignet med året før. 

Krisen har også ramt Kolpin Hotels, hvor marketingarbejdet som konsekvens af krisen har forandret sig. 

Pludselig kunne man skylle stort set alle rutiner ud med badevandet, mens behovet for nye typer af kommunikation, herunder krisekommunikation – både internt i forhold til medarbejdere og eksternt i forhold til gæster – opstod. 

" Marketing er altid nødt til at have forretningen for øje.
Janne Moltke-Leth, CEO, Kolpin Hotels

Og nu kigger man ind i en tid, hvor gæsterne måske kommer andre steder fra end hidtil, ligesom de skal mødes med en anden kommunikation, der også skal være med til at sikre tryghed. 

Coronakrisen kan altså have skabt varige forandringer for marketing-arbejdet – og samtidig har krisen betydet, at marketing er rykket tættere på Janne Moltke-Leth. 

– Ofte ligger vores indsatser på rygraden. Men pludselig skulle vi finde ud af, hvordan vi kommunikerer corona uden at skræmme folk. Og hvordan skaber man tryghed for mennesker, der skal på arbejde og servicere gæster?

Et fælles sprog

Janne Moltke-Leth fortsætter:

– Corona har handlet om at holde vores brands i live og tabsminimere. Og nu handler det om at være klar til genåbningen. Det har betydet, at der er blevet skabt en anden tæthed til marketing. Vi gik fra at indtjeningsoptimere til at skulle tabe så lidt som muligt. Og for mig som CEO har det i høj grad også handlet om at finde balancen. Det er godt at tænke ud af boksen, men spørgsmålet er altid: Kan nye tiltag betale sig? I visse tilfælde kan det ikke, men det kan holde liv i et brand i en periode. Men marketing er altid nødt til at have forretningen for øje.

BLÅ BOG

Navn: Janne Moltke-Leth
Alder: 53 år
Uddannelse: Cand.merc.int, HD(O) og CBS Bestyrelsesakademi (Master Class)
Job: CEO, Kolpin Hotels og bestyrelsesmedlem, Sydbank m.fl.
Tidligere job:
– CEO, Paustian A/S
– Kommerciel direktør (CCO), Københavns Lufthavne A/S
– VP Marketing og Innovation, Royal Unibrew
– International portefølje-manager, Carlsberg A/S
– International marketingchef, Carli Gry A/S

Hun vender tilbage til den bredde, som hun mener, en CEO skal opbygge: 

– I begyndelsen af karrieren er man nok altid mest på sit eget fagområde, som man har kærlighed til og intuitiv interesse og forståelse for. Men man er nødt til at erkende, at det kræver uddannelse hele tiden, siger Janne Moltke-Leth.

Hun tilføjer:

– Man kan ikke som CEO sidde med ét sprog. Som CEO skal man omfavne alle fagområder, så man kan skabe et fælles sprog. Jeg ved ikke, om vi vil se flere med marketingbaggrund blive CEO’er, som man har set det med ingeniører og CFO’er, men vi vil se CEO’er, der kan favne bredt, og som kan sætte aftageren i centrum.