Christian Kabel fratræder i oktober sin stilling som salgs- og marketingchef på Aktuelt for at starte eget firma – Avis Consult – med adresse på Christianshavn i København.
– Vi er nu i fase 2 efter relanceringen af Aktuelt, hvor jeg i sin tid sammen med Lisbeth Knudsen aftalte, at jeg ville starte egen virksomhed som konsulent for aviskoncepter, fortæller Christian Kabel.
Samtidig med beslutningen om at starte eget firma lavede han en kontrakt med Aktuelt, som han fortsat skal arbejde for på konsulentbasis. Så på grund af en konkurrenceklausul søger han kunder blandt lokale dagblade, fagblade og tidsskrifter.
– Jeg vil arbejde med print på avispapir, hvor jeg vil være konsulent på koncepter, grafik og teknologi. Det er jo ikke altid avisledelserne har tiden til at have det samlede overblik, uddyber han. Christian Kabel vil benytte sine indhøstede erfaringer fra sin tid på Ekstra Bladet og Aktuelt samt sine kontakter i USA og Australien.
– Jeg glæder mig til at arbejde sammen med Jens Peter Jensen, som jeg tidligere har arbejdet sammen med på Ekstra Bladet. Han har den nødvendige råstyrke og pondus til at føre Aktuelt videre i fase 2, slutter Christian Kabel.
NY DIREKTION
Jens Peter Jensen tiltræder sin nye stilling på Aktuelt i begyndelsen af oktober. Han skal forestå Aktuelts markedsføring, annonce- og bladsalgsaktiviteter i samarbejde med direktionen, der efter at Lisbeth Knudsen blev nyhedsdirektør i DR udgøres af de to tidligere Politiken-redaktører: Anders Jerichow (der er adm. direktør og ansvarshavende chefredaktør) samt Kresten Schultz Jørgensen (der er chefredaktør og direktør).
Jens Peter Jensen har ikke tidligere været ansat på en morgenavis, men tager udfordringerne med sindsro.
– Det er stort set de samme discipliner man laver som på et formiddagsblad. Men de taktiske manøvrer er forskellige, ved han.
– Vi skal lave og sælge en avis i det helt nye mediebillede. Aktuelt har dygtigt og modigt taget konsekvensen af kravene til fremtidens avis. Mindre kvantitet – mere kvalitet og dybde. Flere visuelle virkemidler og større læsbarhed. Det engelske udtryk for omlægningen er: “Do less and better“, forklarer Jens Peter Jensen.
– Alle aviserne ved godt, at vejen til succes ikke går over priskrige, samsalg og endeløse rækker af særsektioner til glæde for få. Men det er naturligvis ikke en let opgave for store tunge bladhuse at vride sig ud af den igangværende pris- og kvalitetskonkurrence. Bag morgenavisernes oplag gemmer sig endvidere en dramatisk faldende bladsalgsindtjening der – lige nu og her – kompenseres af et øget annonceforbrug i aviser.
– Der er for mig ingen tvivl om, at Aktuelt ikke har de købere/læsere og de annoncer – med 150.000 attraktive læsere – avisen fortjener. Forstået således, at vi naturligvis ene og alene er problemejeren af denne manglende fortjeneste. Dermed ikke sagt det er nogen let opgave at ændre avis- og reklamekøbsvanerne.