Pfffffft. Du kender lyden af bussen, der standser ved stoppestedet. Og du kender lyden af en flaske iskold Coca-Cola, der bliver åbnet.
Og for to studerende ved DMJX, Kreativ Kommunikation – Ellen Gregersen og Morten Kristiansen fra årgang KK 18-21 – lå den lyd-kombination lige til højrebenet, da skolen blev opfordret til at lade de studerende udvikle bidrag til årets udgave af Out of Home Challenge.
Ud af 42 bidrag fra de studerende valgte en kreativ jury de fem bedste – “That sound when the bus stops” indtog en fornem førsteplads – og dermed var Coca-Cola-bussen i princippet klar til Out of Home Challenge. Men så nemt skulle det ikke gå.
Passede ikke ind
Jesper Hansen, der er leder af uddannelsen Kreativ Kommunikation på DMJX, siger til Markedsføring, at man hos Coca-Cola Danmark takkede pænt nej til idéen.
Det bekræfter Jes Randrup Nielsen, Chef for Public Affairs, Kommunikation og Bæredygtighed hos læskedrik-giganten i Danmark:
– Jeg kan godt huske henvendelsen, som vi syntes var fin, skriver han i en mail til Markedsføring, og tilføjer:
– Vi valgte at takke nej, fordi vi ikke mente, at kampagnen passede ind i de budskaber og de kampagner, vi allerede havde planlagt på daværende tidspunkt.
For Ellen Gregersen og Morten Kristiansen – og Jesper Hansen – var det naturligvis en skuffelse, men de ville ikke give op:
Aktiverede internationalt netværk
– Altså, vi kunne jo se, at den Coca-Cola-bus var fantastisk, genialt tænkt. En jurydeltager sagde f.eks. ”Jeg kan jo for helvede ikke se en bus nu uden at få lyst til en cola”, siger Jesper Hansen og tilføjer:
– Så vi ville gerne gøre noget mere for at få den ud at leve.
Efter sommerferien gik man derfor ud og publicerede den på Ads of The World, men det der virkelig rykkede, var en Facebook-post, som Jesper Hansen lagde op.
I posten taggede han dele af sit netværk i Danmark og internationalt, og det ser nu ud til at være på vej til at give pote:
" Jeg kan jo for helvede ikke se en bus nu uden at få lyst til en cola.Medlem af DMJX' OOH-jury.
– En gammelt netværks-forbindelse, Huw Gildon, der er Chief Strategy Officer hos Ogilvy i Hongkong skrev tilbage, at han ville forsøge at gøre noget, siger Jesper Hansen.
Flere muligheder dukkede op
– Kort efter skrev Reed Collins, ECD hos Ogilvy Asia til mig: ”I will try to sell you students’ work” – og så sent som i går fik jeg besked fra Huw om, at Coca-Cola i Asien lige nu sidder og kigger på ideen, fortæller Jesper Hansen videre.
Også på hovedkontoret i Atlanta er man, via Ogilvy i Chicago – og godt hjulpet på vej af Coca-Colas tidligere globale CMO, Jonathan Mildenhall, som Jesper Hansen også kender og taggede i Facebook-opslaget – i gang med at kigge på de to danske studerendes idé.
– Så lige nu er jeg lidt benovet over, hvor positivt vi er blevet taget imod. Men med de tilbagemeldinger, jeg får, er jeg optimist i forhold til at det kommer til at ske. Jeg håber det, for idéen er det værd.
IKEA sagde ja …
Så mens Coca-Cola-ideen ikke kommer ud at rulle i Danmark, så får konkurrencens to’er – skabt af Nicoline Grace Paulsen og Louise Lindholm fra KK19-22 har skabt for IKEA, chancen i OOH Challenge.
– Det var konkurrencens vilkår: Kunne vi ikke få solgt vinderen ind, så gik muligheden videre til to’eren, siger Jesper Hansen og tilføjer:
– Og det lykkedes os, med venlig hjælp fra Morten Grubak fra Virtue, ret hurtigt at sælge idéen til IKEA Danmark, så nu bliver Nicoline og Louises IKEA-bus, ”Frakta”, folieret og kommer ud på de københavnske gader om en måneds tid.
Se IKEA-bussen her.

Tre andre eksekveringer landede også i Top 5 – dem kan du se herunder:
“Maybe I’ll pass the target group today” for Google Ads, skabt af Julie Windfeld og Simon Mechlenburg fra KK19-22.

”Trænger din bil også…” for Auto Mester, skabt af Simone Brændholt og Maria Bianca Skriver fra KK17-20.

“It’still just a bus” for Fernet Branca, skabt af Augusta Bondo og Jacob Lewis fra KK19-22.
