En ung mand sidder på en café og venter. Hans kæreste kommer ind og kysser ham. Han er en anelse nervøs, for han vil fortælle hende, at deres forhold er slut. Han drikker af sin Coke Zero, og pludselig fyldes caféen af letpåklædte, dansende, smukke kvinder, som flokkes om den unge mand.
Anstødeligt og kønsdiskriminerende?
Det mener i hvert fald ifølge Resumé en række svenske seere, som nu har indklaget Coke Zero-filmen med titlen ”The Break” for ERK, der står for Näringslivets Etiska Råd Mot könsdiskriminerande reklam.
– Klagerne går på, at kvinderne fremstilles som løsagtige sexobjekter, at caféen fremstilles som en stripperklub, og at filmen spiller på fordomme om, at mænd vil have flere kvinder, siger Jan Fager fra ERK til Resumé.
Hos Coca-Cola i Danmark har man ikke kendskab til, at der herhjemme skulle være klaget over reklamen, som kører i alle de skandinaviske lande samt i Tyskland.
Pressetalsmand, Michael Bonde Nielsen hos Coca-Cola Danmark siger:
– Vi forsøger altid at tage hensyn, når vi kommunikerer til de forskellige målgrupper og tester i øvrigt altid vores reklamer, inden de går i luften. Men det er klart, at kommer der reaktioner, lytter vi til dem – og er vi enige, inddrager vi naturligvis den viden, vi opnår, i vores fremtidige markedsføring.
sit
/embed>