Et af verdens stærkeste brands, læskedrikgiganten Coca-Cola, har en stærk tradition for at arbejde med musik i markedsføringen.
For mange er Coca-Cola-reklamer krydret med hits som ”Taste the Feeling” med Avicii og sangeren Conrad Sewell ligefrem synonymt med brandet.
Skuer man lidt længere tilbage i tiden gælder det samme for strofer musikalsk videreformidlet af koryfæer som Ray Charles, Aretha Franklin og The Supremes, der alle har hittet med Coca-Cola reklamesange.
Den tradition bærer Coca-Cola nu videre herhjemme med konceptet Coke MUSIC, hvor et mix af live intimkoncerter – den første finder sted i morgen – og 360-graders-videoer skal give den primære målgruppe, teens, gode oplevelser med brandet.
– Vi lancerer Coke MUSIC for at give målgruppen unikke og stemningsfulde oplevelser med brandet. Samtidigt er musikken en integreret del af vores DNA hos Coca-Cola, og giver os mulighed for at skabe værdifuldt content, siger Peter Hædersdal, Senior Brand Manager i Coca-Cola Danmark.
Samarbejde med Universal Music Denmark
Coke MUSIC er etableret via et lokalt samarbejde med Universal Music Denmark, der naturligvis er begejstrede over, at Coca-Cola investerer i dansk musik og ser et stort potentiale i musik som markedsføringskanal.
– Noget af det mest unikke ved musik er de følelser, musik skaber. Musik er et af de mest universelle produkter, siger Sara Chloé Cantor, Business Development Manager ved i Universal Music Denmark.
– De oplevelser og følelser, der bliver skabt via et koncept som Coke MUSIC, har en stor værdi for forbrugeren, langt større end værdien af de traditionelle reklamer, som de ellers bliver eksponeret for. Vi har at gøre med en yngre målgruppe, der har særligt høje forventninger og krav til de brands, de interagerer med, mener hun.
– At Coca-Cola skaber en platform, hvis primære formål er at forære forbrugerne unikt content og oplevelser, stemmer fuldstændigt overens med vores opfattelse af fremtidens tilgang til markedsføring, der handler om involvering og loyalitet, fortsætter Sara Chloé Cantor.
PR og influencers skal drive trafik
De i alt seks Coke MUSIC-koncerter er lukkede, eksklusive events, som man kun kan opnå adgang til via Facebook og redaktionelle konkurrencer.
Som led i markedsføringen af Coke MUSIC står Essencius for PR til lokale og nationale medier samt influencers.
Formålet er at skabe hype omkring koncerterne hos forbrugeren i medierne og på SoMe.
Selvom alle koncerterne bliver lukkede events, realiserer Coca-Cola også vor digitale nutids uomgængelige parameter, nemlig evnen til at deltage og dele på SoMe, da de live-streamer fra alle koncerter via 360-graders-videoer, der vises direkte på brandets nye, danske YouTube-kanal CokeTV.
Satsningen skydes stærkt i gang i morgen, hvor Coke MUSIC giver scenen til en af tidens mest omtalte danske musikere, Alex Vargas, der spiller på Radar i Aarhus.
Coca-Cola afslører de kommende koncerter på deres Facebook-side i løbet af de næste måneder.