Danmarks største fiskerihavn, Skagen Havn, har indledt en omfattende havneudvidelse og lanceret en ny forretningsstrategi, der skal sikre, at havnen fremover kan fokusere på flere forretningsområder.
Reklamebureauet Combine har bidraget med strategisk rådgivning, og det hele er mundet ud i en ny kommunikationsplatform komplet med ny brandstrategi og ny visuel identitet.
Willy B. Hansen, havnedirektør i Skagen Havn, beskriver den nye visuelle identitet som et løft af alle havnens indsatsområder og som en vigtig løftestang i forhold til en international go-to-market-strategi.
Udvidelsen af havnen betyder nemlig, at Skagen Havn kan modtage flere og større fartøjer – herunder større fiskefartøjer, olietankere og krydstogtskibe.
– Vores nye hjemmeside og logo er den synlige del af havnens identitet. Det har været væsentligt for os at få signaleret – også visuelt – at vi har nogle nye store forretningsområder, der får stor betydning for havnen fremover. De er meget væsentlige for vores nuværende og potentielle kunder, siger han.
Foruden den nye visuelle identitet har Combine – sammen med Skagen Havn – udviklet en ny brand-essens, hvor formålet har været at skabe et operationelt værktøj, der sikrer sammenhængen i havnens kommunikation og branding.
– Skagen Havn er et godt eksempel på en kunde, hvor ambitionsniveau og engagement følges ad. En stærk forretning, et stærkt brand og ikke mindst en ledelse, der ser fremad og udfordrer markedet. Det afsæt giver os som bureau de optimale vilkår for at skabe værdi og flytte havnens forretning, siger Esben S. Thomsen, der er kommunikationschef i Combine.