Når mange unge netop i disse uger flytter hjemmefra for at begynde et nyt liv i en af landets studiebyer, indfinder der sig ofte en snigende panik tilbage i barndomshjemmet – for hvordan får lille Lise nu mad? Får hun gjort rent? Og passer hun nu på sig selv?
Onlinesupermarkedet Coop.dk MAD har svaret: Curlingkassen. Et nyt initiativ, der med et glimt i øjet skal hjælpe bekymrede forældre med at overleve overgangen fra hjemmeboende til udeboende børn.
– Vi ved, at rigtig mange forældre ofte står tilbage med blandende følelser, når den sidste flyttekasse er båret ud af barndomshjemmet. Med Curlingkassen vil vi hjælpe mor og far til – med god samvittighed og ro i sjælen – at give slip på deres nu udeboende børn på en god måde, siger Morten Viktor, kommerciel direktør i Coop.dk MAD.
Kassen, som er proppet med alt det, den unge skal bruge for at få den bedste start på sit nye liv, bliver netop nu lanceret bredt på tværs af flere medier, der alle leder til en landing page på curlingkassen.dk, hvor man kan bestille den til sit barns hoveddør.
Ungt bureau står bag
Bag kampagnen står det unge kreative bureau Unknown Cph, som fik til opgave at skabe et kreativt koncept, der kan øge kendskabsgraden til måltidskasserne.
Et koncept, som målgruppen får lyst til at tale om og dermed bidrager til at fortælle historien om, at ”Coop.dk MAD leverer dagligvarer og færdigpakkede måltidskasser ud til alle brofaste øer i hele Danmark.”
– Med Curlingkassen har vi italesat noget, som rigtig mange kan genkende: Følelsen af, at man stadig vil sine børn det bedste – også selv om de er flyttet hjemmefra, siger Andreas Green Lorentzen, der er kreativ direktør hos Unknown.
Han tilføjer:
– Mange unge har sikkert oplevet, at deres forældre er ankommet med bæreposer fyldt med dagligvarer, når de er flyttet hjemmefra. Curlingkassen taler direkte ind i dette, men fortæller også indirekte, hvor nemt det er at bestille dagligvarer og måltidskasser over nettet.
Et ømtåleligt emne
Ud over at indeholde dagligvarer, som kunne forventes, så som grøntsager, rengøringsmiddel og krydderier, er kassen også pakket med kondomer og rosé, hvilket naturligvis er beregnet til at danne udgangspunkt for sjov dialog.
Det var bl.a. en af de ting, som Curlingklubben på P3 for nylig tog op, da de faldt over kampagnen og talte om Curlingkassen i et længere indslag.
Kampagnen bevæger sig med curling-begrebet ind på et ømt debatemne, som også andre annoncører og bureauer tidligere har haft fat i, og derfor har det også været vigtigt at have en humoristisk vinkel på det, lyder det fra parterne.
Og indtil videre har Curlingkassen i hvert fald fået en rigtig god modtagelse med positive kommentarer på sociale medier, hvor forældrene tagger hinanden eller børnene for at høre, om ikke sådan en kasse kunne udfylde et behov.
Forslag til nye typer af kasser
En bruger på LinkedIn foreslog sågar at tage skridtet videre og lancere ”kone-til-mand-kassen”, når hun skulle på tur med veninderne, så manden kunne overleve.
Ud over at få folk til at tale om kassen, er det naturligvis tanken, at den kan øge forældrenes motivation til at registrere sig hos Coop.dk MAD, når nu de gør det for deres børns skyld.
Og en lille ekstra bonus: Når børnene så modtager deres Curlingkasse, vil de samtidig modtage et postkort fra forældrene, hvor de kan sige tak med en rabatkode til forældrenes egen måltidskasse.
Se kampagnefilmen her – Shoot Happens har produceret – full credits under filmen.
Credits
Bureau: Unknown Cph
Strategi: Philip Engelund
Kreative: Andreas Green Lorentzen, Casper Jean Christensen og Mads Schmidt
Prod. selskab: Shoot Happens
Instruktør: Anders Bundgaard
Exec. producer: Christian Juliussen
Lyddesign: Miccel Mohr
PR: Lead Agency
Mediebureau: OMD