De store fester kan det på grund af coronapandemien ikke blive til, men hos håndboldherrernes hovedsponsor, Bygma, er stoltheden over søndagens VM-guld ikke mindre af den grund.

– Vi er en meget stolt sponsor i dag, siger Lasse Weien Svendsen, marketingdirektør, Bygma, til Markedsføring ”dagen derpå”.

Han glæder sig naturligt nok over den massive eksponering, brandet får som hovedsponsor, men erkender også, at mulighederne for aktivering denne gang har været mere begrænsede end tidligere:

– Det var da sjovere for to år siden i Herning. Og der har jo også været begrænsninger på, hvad vi har kunnet i forhold til aktivering i butikkerne denne gang. Men så må man tænke i andre muligheder. Og det har vi gjort, siger Lasse Weien Svendsen.

Digital aktivering

Meget af det, Bygma har kunnet gøre for at aktivere sponsoratet denne gang, har måtte ske digitalt:

Lasse Weien Svendsen, marketingdirektør, Bygma. Foto: PR.

– Vi har for eksempel arbejdet med at få digitale dagbøger hjem fra lejren, og så har vi benyttet os af blandet andet sms-konkurrencer, hvor vi også har kunnet inddrage kunder og leverandører, forklarer Lasse Weien Svendsen.

Medarbejdere i butikker er iført landsholdstrøjer, når holdet spiller, ligesom man på anden vis har aktiveret sponsoratet i butikkerne, men også her har man på grund af corona, været begrænset.

– Det har helt sikkert været anderledes forudsætninger i år, men der kommer mange nye muligheder. Sponsoratet er unikt, fordi det danske hold over flere år har markeret sig i toppen, siger Lasse Weien Svendsen og tilføjer:

– Og med EM og VM hvert andet år, hvortil kommer OL, er mulighederne for aktivering virkelig store.

”Vil vinde”

Lasse Weien Svendsen kalder herre-håndboldlandsholdet for et ”utroligt stærk brand, der samler nationen”, og peger på, at Bygma deler værdier med holdet: 

Hvordan det?

– Ligesom holdet er både kunderne og Bygma ambitiøse. Vi sætter høje standarder for os selv, vi forbereder os, vi er engagerede – og vi vil vinde.

Hvad er de vigtigste succeskriterier for sponsoratet?

– Det er synlighed. Vi arbejder meget med både ekstern eksponering, intern stolthed og ikke mindst kundearrangementer. Og jo bedre det går for holdet på banen, jo større bliver kendskabet til vores brand.

Lasse Weien Svendsen ønsker ikke at oplyse størrelsen på sponsoratet, eller hvor længe det løber.

Bygma indledte sponsoratet af herre-håndboldlandsholdet i sommeren 2016.