Såvel politikere som myndigheder har overordnet set håndteret kommunikationen til befolkningen om coronakrisen til et 13-tal efter den gamle karakterskala, vurderer PR- og kommunikationsekspert Mads Byder, der ejer PR-bureauet Help PR.

– De skal roses for konsekvent at tale lige ud af posen i en situation, hvor der har været brug for såvel ”hurtighed som rigtighed” i kommunikationen, mener Mads Byder.

Især pressemøderne omkring corona-situationen har fungeret godt, mener han, men krisen har også budt på uenigheder mellem politikerne på den ene side og embedsværket, især personificeret ved Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm, på den anden.

Eksempelvis har det været diskuteret om, der har været testet nok i Danmark i forhold til WHO’s anbefalinger.

– Jeg vil og kan ikke vurdere, hvem der fagligt set har haft ret, men set fra et kommunikationsmæssigt perspektiv, så står Søren Brostrøm som ”vinderen” af tvisten med Magnus Heunicke, siger Mads Byder.

Hvorfor?

Det handler i den situation ikke kun om, hvem der har faktuelt ret, men i lige så høj grad om måden at kommunikere på og værdien af det personlige brand. Derfor kommer Brostrøm til at stå stærkest bagefter i manges bevidsthed, siger Mads Byder.

Et kommunikativt A-hold

Han mener, at regeringen og myndighederne har gjort helt rigtigt ved at satse på pressemøder i stå stort omfang, som er tilfældet.

– Det skyldes, at de i mine øjne ved de fleste af disse har sammensat noget af et kommunikativt A-hold, og det har været altafgørende for samfundsorienteringen, og således på hvordan danskerne har reageret i deres dagligdag, siger han.

Ser man på personerne, der taler på pressemøderne, så uddeler Mads Byder især roser til statsminister Mette Frederiksen.

– Hun fremtræder meget rolig, åben og ærlig og med klare budskaber som ”vi kommer til at begå fejl” på det første pressemøde 11. marts. Hun fremtræder også myndig, og der er ingen tvivl om, hvem der dirigerer slagets gang, når hun er med på pressemøderne.

Derudover roser Mads Byder også Statsministeren for den del af kommunikationen, der har fundet sted uden for pressemøderne.

– Hun har formået at favne alle: De lidt ældre via flow-TV, influenter på SoMe til unge, og DR Ultra til børn, siger han.

På pressemøderne har også Søren Brostrøm fra Sundhedsstyrelsen gjort det godt, mener Mads Byder.

– Han fremtræder som fagligheden selv. Han er rolig og faktuelt kommunikerende. Han ville kunne træde ind på enhver lederkonference verden over og levere et godt indlæg, uanset hvad emnet er, siger Mads Byder, der også mener, at rigspolitichef Thorkild Fogde gør godt.

 – Han spiller rollen som Mette Frederiksens faktuelle ”sidekick” glimrende med kontante og klare budskaber, når han får ordet, siger han.

Færre politikerforbehold

Den sidste på A-holdet er sundhedsminister Magnus Heunicke (S), og selvom han overordnet gør det udmærket, så fremstår han også som A-kædens svageste led på kommunikationsfronten, vurderer Mads Byder.

– Han kommer til at virke lidt flagrende i sin kommunikation, og det er tydeligt, at han ikke hviler i den samme faglighed som Brostrøm, hvilket jo er fuldt forståeligt. Han er politiker og ikke sundhedsfagligt uddannet, siger han.

Mads Byder har også bidt mærke i, at regeringen i denne situation ikke har talt med de sædvanlige politikerforbehold i kommunikationen.

– Det er jo tankevækkende, at det først er, når sådan en krise rammer, at det sker. Hvis du ser på erhvervslivet, så har det i mange år netop været de topchefer, der har mestret denne form for kommunikation, der er brændt igennem, siger Mads Byder, der håber på, at politikerne ”tager dette med sig på kommunikationsfronten”, når vi kommer ud på den anden side.

En stor opgave venter

Næste store opgave (og derfor også kommunikationsopgave) for A-kæden med Mette Frederiksen i spidsen er genåbningen af Danmark, vurderer Mads Byder.

Den blev så småt varslet på et pressemøde i går, dog uden at være konkret.

– Jeg håber, at der snarest kommer en genrejsningsplan for erhvervslivet, og her skal A-kæden altså gå lige så massivt og kommunikerende til opgaven. Genåbningen af Danmark skal i princippet have samme kommunikationsniveau som nedlukningen. Det bliver lige så vigtigt – for fremtiden, slutter Mads Byder.

Bureau-direktør: Lige efter bogen

Også Kristoffer Kej, direktør og partner i PR- og kommunikationsbureauet RelationsPeople, giver krisekommunikatioen fra politikere og myndigheder topkarakter.

– Hvis man ser på det helt fra toppen, så har det været god krisehåndtering. Regeringen og myndighederne var hurtigt på banen med pressemøder, hvor der blev oplyst grundigt om corona-krisen og dens følgevirkninger, mener Kristoffer Kej, der er direktør og partner i PR- og kommunikationsbureauet RelationsPeople.

– Det har været håndteret lige efter krisehåndteringens ABC. Afsenderne har fremstået såvel ærlige som åbne, siger han.

Han peger på, at kommunikationen på pressemøderne har været orkestreret på en god måde.

– Man kan jo sige, at der har været samlet lidt af et kommunikativt dreamteam ved disse, hvor der er blevet talt med både logos, pathos og ethos, siger han.

Statsminister Mette Frederiksen har stået for pathos-delen, hvor der tales til følelserne, mens blandt andre Søren Brostrøm og andre sundhedsfaglige eksperter har stået for den faktuelle og logiske kommunikation, altså logos, mens rigspolitichefen har talt med ethos.

– Det har fungeret rigtigt godt, og har medvirket til at give pressemøderne et næsten ceremonielt skær, siger Kristoffer Kej.

Hvad kan virksomheder lære af det?

– Det er nok begrænset, da vi står i en helt særlig situation her. Hvis der er en lære at drage, så er det hvor vigtig forberedelse er, når man indkalder til pressemøder og holder en tale. Det er ikke nok at læse op fra et stykke papir, men derimod, som især Mette Frederiksen har været god til, virkelig at have talen inde på rygraden, siger Kristoffer Kej.