Under corona-krisen løber danskerne stormløb mod dagligvarebutikker på nettet, hvilket tryktester deres eCommerce- og marketing-setup til det yderste.

– ”Stormløb” er et stærkt, men også meget dækkende ord for den situation, vi står i p.t., siger Peter Boris Kreilgaard, der er Head of Marketing i dagligvaregiganten Coops onlineunivers, Coop.dk.

Hvordan har I håndteret situationen hidtil?

– På den meget korte bane ”slukkede” vi for al markedsføring. Vi var – og er på mange måder stadig – ganske enkelt i en situation, hvor markedet efterspurgte mere, end vi reelt havde kapacitet til at kunne klare, siger Peter Boris Kreilgaard.

Han kan også fortælle, at coop.dk nu så småt har startet ”den normale marketingmaskine op igen”.

– Men vi vurderer løbende, reelt fra time til time, om vi skal justere på marketingtrykket. Kommunikationen i de forskellige kampagner og tilbud er følgelig blevet justeret baseret på ”den nye hverdag”, som vi alle ser ind i nu, siger Peter Boris Kreilgaard.

Udviklingen har også medført, at Coop i dagligvarekæmpens butikker: Fakta, SuperBrugsen, Kvickly og Irma, har fjernet rabat- og tilbudskampagner, skriver B.T.

Et meget tungt pres

Peter Boris Kreilgaard henviser til tal fra analysehuset Coresight Research, der viser, at da corona-krisen stadig var på et meget tidligt stadie, undgik næsten halvdelen af amerikanerne at handle i fysiske butikker.

Hvis krisen blev forværret, ville rundt regnet trefjerdedele af amerikanerne helt undgå shoppingcentre og fysiske butikker. Noget tilsvarende er sket herhjemme, vurderer han.

– Da vi eksempelvis torsdag 12. marts oplevede meget stor interesse fra markedet, blev produkter og tidspunkter for leverancer hurtigt udsolgt. Det er klart, at det udfordrer den dagligdag, vi normalt ser ind i, siger han.

Det massive pres på coop.dk gjorde det blandt andet nødvendigt med diverse servicemeddelelser til kunderne om, at ”butikken oplever markant større efterspørgsel end normalt” og at kunderne til tider måtte ”opleve lidt længere svartider end normalt”.

Hvordan arbejder teamet i disse dage?

– Det siger sig selv, at vi ikke tidligere har været udsat for en lignende situation. Og i situationer hvor ”meget er nyt”, er det en god strategi at bruge sin sunde fornuft, siger Peter Boris Kreilgaard.

Derfor har Coop.dk skruet op for kommunikationen med hver enkelt afdeling og hver enkelt medarbejder, så ”alle er opdateret på situationen og derfor kan agere bedst muligt”.

– I en sådan situation skal man først danne sig et overblik over situationen og dernæst sikre sig, at alle på holdet har samme information, siger Peter Boris Kreilgaard. Han fortsætter:

– Helt konkret har vi minimum to daglige møder, hvor den nyeste viden deles og nødvendige actions aftales. Disse møder foregår via forskellige virtuelle værktøjer, så vi sikrer, at alle ”ser situationen med samme øjne”, siger Peter Boris Kreilgaard.

Forbrugernes interesser, ønsker og behov har ændret sig med corona-krisen. Hvordan håndterer I det?

– Det er klart, at der er produkter og leverancetidspunkter, der har været mere efterspurgte end normalt. Det øgede pres på logistik-musklen er vi ved at få løst, da vi ganske enkelt har udvidet vores kapacitet til at servicere markedet med, siger Peter Boris Kreilgaard. 

Derudover har Coop.dk ”fulgt markedets efterspørgsel og skruet tilbud sammen herefter”.

– Vi er eCommerce-folk og qua dette, lever vi primært i den digitale verden. Blandt andet derfor skal vi kunne mestre at monitorere markedets skiftende krav og agere hurtigt derpå, siger Peter Boris Kreilgaard, der ikke mener, at corona-krisen har ændret grundlæggende på den måde, Coop.dk’s eCommerce Marketing-team arbejder på.

Kreilgaard: Bestået med topkarakter

Peter Boris Kreilgaard mener, at det er ”når processer bliver presset helt i bund”, at man bedst kan vurdere, om de er optimale eller ej. Og alle Coop.dk’s marketing-processer er blevet tryktestet – og i særdeleshed evnen til at være agil – under corona-krisen.

Hvordan er det gået?

– Vores almindelige ”modus operandi” er blevet testet, og vi har bestået med topkarakter, siger Peter Boris Kreilgaard.

Hvad kan krisen betyde for marketing fremover?

– Det er svært at vurdere. Set fra min stol har det mere handlet om ledelse, end om selve marketingdisciplinen, siger coop.dk’s Head of Marketing. Han slutter:

– Der er ingen tvivl om, at vi – og sikkert rigtigt mange af vores marketingkolleger rundt omkring – har fået øvet deres agilitet.