Står Creuna-ledelsens strategi fra sidste år til troende, er en af Nordens største digitale rådgivere på rette vej, om end der er faldgruber forude.
I 2015 fortalte ledelsen, at økonomien skulle rettes markant, og at det ville tage tre år at nå hen til de ønskede sorte tal.
Kædens ejer, nordmanden Fritz Rieber, der ifølge norske medier er god for 1,35 mia. norske kroner, har gentagne gange skudt kapital i Creuna, og han har accepteret den treårige plan.
Ergo kan man betegne et 2015-regnskab for den danske afdeling på minus 12,8 mio. kr. som en betydelig forbedring i forhold til 2014, hvor underskuddet lød på 19,3 mio. kr.
En forbedring på 34 pct. på bunden er immervæk en præstation, hvilket også skal ses i lyset af en reduktion af toplinjen på 28 pct. Bruttofortjenesten faldt fra 30 mio. kr. i 2014 til 21,7 mio. kr. sidste år, og dermed er de tabsgivende kunder ude af butikken.
– Selv om vi har røde tal på bundlinjen, følger vi den treårige plan, ledelsen lagde sidste år, siger Nikolaj Opstrup, Managing Director for Creuna, København.
Det vil derfor være en strid om ord at drøfte, hvorvidt et så blodigt regnskab er ”tilfredsstillende”. Men hvis man vil se på Creunas forskellige aktiviteter i Danmark, er afdelingen i Aarhus faktisk rentabel, om end en del af kunderne serviceres ud af både Aarhus, København og resten af koncernens nordiske kontorer, så sondringen er for feinschmeckere.
Analyse-kompetencer købt
I 2015 købte Creuna selskabet Relation Technology, idet både den danske og nordiske ledelse vurderede, at det var nødvendigt for at styrke Creunas analyseafdeling.
Samtidig indtrådte Relation Technology i koncernen med nogle lukrative kunder, der gav det danske selskab en række retainer-aftaler.
Ser vi på den nordiske koncern, skal vi tilbage til 2012 og 2011 for at finde et resultat i nærheden af sorte tal. I 2015 tabte koncernen med 341 medarbejdere 11,7 mio. kr., hvilket altså er stort set identisk med de danske tab. Det er en forbedring på knap 60 pct. i forhold til tabet på 27,6 mio. kr. i 2014.
Med andre ord er hele koncernen på vej frem igen, og koncernledelsen må vurdere, at kontoret i København er så værdifuld for de nordiske kunder, at det giver forretningsmæssig mening at fortsætte investeringen i Danmark.
Nøgletal
Mio. kr. 2015/ 2014
Bruttofortjeneste: 21,7/ 30,0
Årets resultat: 12,8/ 19,4
Antal medarbejdere: 53/ 76
Koncerntal
Nettoomsætning: 316,4/ 326,2
Årets resultat: 11,7/ 27,6
Antal medarbejdere: 341/ 327