Den amerikanske CRM-gigant Salesforce vil købe Slack for 27,7 milliarder dollar.

Det fremgår af en pressemeddelelse.

Prisen svarer til godt 171 milliarder danske kroner, og for de mange milliarder får Salesforce blandt andet et kommunikationsværktøj, der i lighed med Microsoft Teams, Google HangOut, Skype og Zoom, har haft kronede dage under coronakrisen.

Slack er dog mere end et værktøj til chat og videomøder, da platformen også omfatter eksempelvis hosting af filer, IT administration og mange andre af de funktioner, man ofte forbinder med softwareplatforme udviklet til at forbedre virksomheders produktivitet og kommunikation.

– Dette er et “match made in heaven”. Sammen vil Saleceforce og Slack forme fremtiden for virksomhedssoftware og ændre måden, hvorpå alle arbejder i den fuldt digitale, arbejd-hvor-som-helst-verden, vi lever i, siger Salesforce-stifter Marc Beniof i pressemeddelelsen.

Halveret i markedsværdi siden børsnotering

Mens Salesforce, der er et af verdens største softwareselskaber med en markedsværdi på knap 220 milliarder dollar, er blevet yderligere styrket under coronakrisen, da mange virksomheder har været afhængige af selskabets CRM-software til at styre et voksende online-salg, har Slack haft det svært.

Det hænger blandt andet sammen med, at Microsoft, Facebook og flere andre har lanceret Slack-lignede platforme de senere år.

Ifølge The Verge har Slack, siden selskabet blev børsnoteret i april 2019, tabt halvdelen af markedsværdien, og har – på trods af boomet i fjernarbejde i løbet af coronakrisen – ikke været i stand til at tjene penge i de seneste tre kvartaler.