– Markedslederskab er kunsten igen og igen at vinde sociale interaktioner med kunder samt at skalere denne kunst til at omfatte alle virksomhedens kunder. Det vil både opnå nye og holde på eksisterende kunder, slog professor Thomas Ritter fast, da han i går havde inviteret dansk erhvervsliv indenfor på Copenhagen Business School til en formiddag i markedslederskabets tegn.
For hvad er markedslederskab overhovedet? Og er det overhovedet et dansk ord? Ritter listede nogle områder op i det menings-virvar, hvor virksomheder kan prale af at lede markedet: den største, den bedst tjenende, hurtigst voksende, mest innovative, mest kendte, højeste kvalitet, mest indflydelsesrige etc., etc.
– Og passer det ikke, så kan man jo bare definere sit marked tilstrækkeligt snævert. Alle har en markedsleder i maven, men som bekendt ligger maven tæt på navlen. Og så er der ikke langt til navlepilleri, fortsatte professoren.
– Vi finder altid et sted, hvor det kan passe, at vi er markedsleder. Det vil svare til, at jeg siger ”Jeg har 100 pct. markedslederskab i Thomas Ritter-forelæsninger på CBS”, parodierede han de mest grelle eksempler på varm-lufts-markedslederskaber.
Kunden skal i fokus – også i CRM. Og det sker alt for sjældent, mener med-arrangør Henrik Andersen. Han klandrede størstedelen af CRM-systemerne for at være rippet for kunde-elementet, de sælges på.
– De har ofte intet med CRM-strategi at gøre. De er blot databehandling. De prioriterer kunder, ja, men de segmenterer ikke kunder. CRM skal sikre kundefokus i salg og markedsføring. Markedslederskab er at levere kundeforventninger og –behov ud over konkurrenternes formåen, sagde Andersen.
– Fortsæt endeligt med at bruge jeres CRM-systemer, men tilsæt noget kundeforståelse, sagde Henrik Andersen til de fremmødte.
sd