Markedsføring med letpåklædte damer, betalte tatoveringer og andre tiltag har tidligere bragt producenten af bl.a. alkoholrige læskedrikke Cult på kant med den gængse opfattelse af, hvad man kan tillade sig i reklameøjemed.

I foråret fandt Cults marketingmaskine så på et par nye ideer i kampagnen ”Boobs for Shaker”. Det ene fandt sted på diskoteker, hvor de besøgende fik en af Cults drikke mod at vise deres bryster til stedets DJ. Det andet tiltag markedsførtes på Cults hjemmeside, hvor brugeren kunne uploade et billede af deres bryster.

Besøgende på sitet kunne derefter stemme på, hvem af kvinderne, der mest havde fortjent at vinde hovedpræmien: En brystforstørrende operation.

Nu har Cult udvandet den oprindelige kampagne så meget, at Forbrugerombudsmanden ikke har nogle indvendinger mod kampagnen, der ”i sin nuværende form ikke er i strid med markedsføringsloven”, som det lyder i en meddelelse fra de danske forbrugeres vagthund.

Ændringerne kom i kølvandet på et møde, hvor man ”blandt andet drøftede kampagnens forenelighed med markedsføringslovens regler”, som det lyder. Derudover diskuterede man den offentlige omtale af kampagnen, som bl.a. var afstedkommet af kritik fra eksempelvis Alkoholreklamenævnets side, hvilket endte med en skarp kritik af markedsføringstiltagene.

Allerede på mødet var beskeden fra Cult, at selskabet havde besluttet ”at gennemføre en række ændringer i forhold til kampagnen ”Boobs for Shaker”. Og det kan man vist roligt kalde det, da det er svært at genkende den oprindelige kampagne i kølvandet på disse ændringer:

•Tilmeldinger til konkurrencen blev stoppet,

•Afstemningen til konkurrencen blev stoppet en måned tidligere end planlagt,

•Vinderen af førstepræmien vil modtage et beløb svarende til en brystoperation, så vedkommende selv kan beslutte, hvad pengene skal bruges til,

•Semifinaler og finale bliver holdt i lukket forum,

•Alle links til konkurrencen på selskabets hjemmeside blev fjernet,

•Al anden markedsføring i forbindelse med konkurrencen blev stoppet.