OPDATERET med endnu en dansk pris – samlede tal er ændret. Med D&AD Awards’ anden og afsluttende prisuddeling torsdag aften, 27. maj, blev den danske høst ikke bare næsten fordoblet – men fordoblet.

Fem priser blev det til i første runde – yderligere fem er torsdag aften kommet til – og dermed lander 10 priser i alt på danske hænder i 2021. 

Samlet er det således i 2021 blevet til to Graphite (sølv), seks Wood (bronze) og to Next Pencils.

De fem seneste priser går til henholdsvis Peter Ørntoft, selvstændig designer, Virtue, Space10, AKQA og Bacon Copenhagen / BaconX Copenhagen.

Tangerer antallet i 2020

Med i alt 10 priser henter danske cases i år en enkelt pris mere end i 2020.

Dengang faldt der dog, i modsætning til i år, også Yellow Pencils (guld) af til danske cases. 

Det var TV 2, Virtue og Mensch/Sansir, der dengang hentede de i alt fire gule blyanter hjem. 

TV 2 nappede to styk for All That We Share – Connected, Virtue fik en for Meet Q, The Genderless Voice og endelig fik Mensch/Sansir en for Closed for Maintenance.

De to unge danske kreative, Simone Wärme og Jeppe Vidstrup på London-bureauet adam&eveDDB, som Markedsføring tidligere har omtalt, kan glæde sig over en Yellow, tre Graphite og en Wood Pencil.

Alle for Adidas – og alle for casen “GMR – Play Connected”.

Tre Black Pencils

Samlet set uddelte D&AD Award-juryerne i år i alt 664 priser

Heraf tre Black, 63 Yellow, 190 Graphite, 390 Wood, ni Next, fem Future Impact og to Collaborative Pencils.

For femte år i træk toppede USA landelisten med 208 priser med Storbritannien på andenpladsen med 137.

Herefter kom Brasilien med 36, Frankrig med 35, Australien og Canada med hver 22 og Kina med 20.

Alle årets vindere kan nærstuderes her.

Her er alle de danske vindere ved D&AD Awards 2021

GRAPHITE: When You Take A Step We All Move, New Land for Levi’s
– Sound Design & Use of Music / Adapted Music

GRAPHITE: News Stamp Collection, Peter Ørntoft for CBS
– Graphic Design / Data Visualisation 

WOOD: Tear down this Wall, Virtue for DDR Museum Berlin
– Gaming / Educational 

WOOD: Earth Speaker, AKQA DK for Olafur Eliasson
– Impact / Design / Nonprofits

WOOD: Color Me, Bacon/Bacon X for Active Child
– Music Videos / Visual Effects

WOOD: Everyday Experiments, Space10 for IKEA
– Digital Design / Beta 

WOOD: Missed Shots, Uncle Grey for Canon
– Press & Outdoor / Press Campaigns 

WOOD: The Big Danish Preroll, Hjaltelin Stahl for Danish Crown
– Direct / Digital 

NEXT: Hans Augustenborg for Promote Your Local, Cold Bali, Canairi og Volvo
– Next / Next Creative 

NEXT: Martin Furze for New Lives og The Mary Foundation Denmark
– Next / Next Director