Forbrugerne kommer til at spejde forgæves efter det såkaldte ernæringsmærke, som forbrugerminister Lars Barfoed (K) lancerer efter nytår. Ministeren har lavet en mærkningsordning, der skal guide forbrugerne frem til de sundeste produkter, når varerne skal fra hylden og ned i indkøbskurven. Men ordningen er frivillig, og hverken Dansk Supermarked, Coop eller De Samvirkende Købmænd er med på idéen. Kæderne vil hverken mærke egne produkter eller stille krav til leverandører om ernæringsmærke.
Forbrugerrådet er skuffet over branchens afventende holdning.
– Det er et spørgsmål om at vise vilje og engagement og tage et ansvar. Hvis man ikke vil være med, kan man finde 100.000 undskyldninger på, hvorfor det er svært, siger rådets fødevaremedarbejder, Sofie Krogh Andersen.
/ritzau/