Der findes rigtig mange bureauer herhjemme – ofte med blot en håndfuld eller færre medarbejdere – der er eksperter på et afgrænset område af de digitale marketingdiscipliner, såsom search, sociale medier eller Adwords.
Der er væsentligt længere mellem dem, der kan rådgive og levere inden for hele paletten.
Blandt disse er Atcore, Webjuice og det relativt unge bureau Kvantum Copenhagen, som denne artikel handler om.
Bureauet har gennem længere tid arbejdet på at spidse sin strategi og retning til, og nu kan Kvantum Copenhagens adm. direktør og medstiftende partner, Martin Graeser, fortælle, at bureauet har blikket stift rettet mod det gigantiske marked lige syd for grænsen, Tyskland.
– Jeg er overbevist om, at danske kompetencer inden for digital markedsføring kan eksporteres. I bureaubranchen taler man rigtig meget om det nordiske marked – og det dyrker vi bestemt også – men det rigtigt store potentiale findes i Tyskland, mener han.
Til at sætte skub i udviklingen har bureauet fx fået ny bestyrelsesformand i skikkelse af den dansk-tyske investor Lutz Könnecker.
Danske bureauer langt foran
Han kom til Danmark i 1999, hvor han efter nogle år som selvstændig investor etablerede virksomheder inden for fast ejendom, vedvarende energi og servicebranchen.
Nu træder han så ind i det danske digitale reklamebureau, der rådgiver om Google AdWords, SEO, Facebook, Instagram etc. og den målbare digitale markedsføring.
– Med Facebook og Google AdWords m.m. kan virksomheder meget præcist og gennemskueligt måle effekten af den digitale annonceindsats. Det giver løbende en masse erfaring, og det er det beredskab, man skal bygge op. Jeg mener, at danske digitale bureauer er 3-4 år foran tyske på det her område, og det er meget lang tid i internet-verdenen, siger Lutz Könnecker.
Det forspring kan dog hurtigt vise sig værdiløst, hvis man går til det tyske marked, som til det danske og de øvrige nordiske, fortæller Martin Graeser, der ser frem til at sparre med den nye bestyrelsesformand om bl.a. tysk virksomhedskultur, som bureauet allerede har stiftet bekendtskab med.
– Der er tale om en meget mere formel virksomhedskultur, end den vi kender herhjemmefra. Det hele er mere korrekt, ja, stift, vil mange danske nok kalde det, siger han.
Det skal være korrekt
Derfor finder bureauets medarbejdere bl.a. den høflige tiltaleform og de tredelte jakkesæt frem, når turen går til Tyskland.
– De tyske virksomheder kan godt lide vores danske måde at gribe tingene an på, men vores digitale kunnen og kreative fingerspitzgefühl er ikke nok.
– Hvis ikke man overholder de uskrevne regler for korrekt opførsel, så får man ingen underskrevne kontrakter med hjem, og det er jo det, det handler om. Bl.a. derfor er vi meget glade for at have fået Lutz Könnecker med om bord, siger Martin Graeser.
Han kan også fortælle, at Kvantum Copenhagen – der i dag omfatter 11 mand – allerede har flere tyske opgaver og har flere møder i Tyskland i øjeblikket.
Det drejer sig om efter danske forhold meget store virksomheder, hvor datagrundlaget er så rigt, at Kvantum Copenhagens kernefilosofi om at skabe en tæt integration mellem hverdagens kommercielle valg og en daglig fintuning af den digitale tilstedeværelse på fx Google og Facebook, virkelig kan få luft under vingerne.
– Det er hverdag og operationel virkelighed og ikke strategioplæg og et kreativt udtryk, som mange har brug for til at løfte deres onlineforretning på en hård, kvantificerbar og effektiv måde, slutter Martin Graeser.