Klimaændringer og CO2-udledning fylder i det globale debatbillede.

Og nu sætter en ny, dansk-udviklet kampagne lup på en angiveligt overset klimasynder: Streaming af videoer i høj opløsning på mobilen.

Bag kampagnen står miljøbevægelsen Earth Day, der samarbejder med danske Hjaltelin Stahl.

Kampagnen ruller fra i dag, 22. april, som er den officielle ”Earth Day”, ud over hele verden. Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.

– Verden bliver mere og mere digital. Derfor er det afgørende at se på den indflydelse vores teknologi har på miljøet, siger Kathleen Rogers, præsident, Earth Day, i meddelelsen.

Hun tilføjer:

– At skære ned på det digitale CO2-fodaftryk kan både enkeltpersoner og organisationer bidrage til. 

”Folk søger enkle løsninger”

Det, ifølge Earth Day og Hjaltelin Stahl oversete problem, er, at hver gang nogen streamer en video på mobilen, bruges der energi til at drive infrastruktur. Herunder mobilnetværk og datacentre. 

Det koster CO2. Og ifølge organisationen Earth Day tager streaming i High Definition fire gange så meget energi som streaming i Standard Definition. 

" Vi ved fra forbruger-undersøgelser, at folk søger enkle løsninger for at handle mere bæredygtigt.
Søren Brix, Group Client Director, Hjaltelin Stahl

Forskere ved Royal Society, Storbritanniens videnskabsakademi og videnskabelig rådgiver for den britiske regering, har dertil regnet sig frem til, at streaming i Ultra HD på en mobil genererer op til otte gange højere udledning end Standard Definition, SD.

Ideen med kampagnen er derfor at ”rebrande” Standard Definition-knappen som et grønt valg, ED, Earth Definition. På den måde får forbrugerne mulighed for at tage et mere klimavenligt streaming-valg.

– Vi ved fra forbruger-undersøgelser, at folk søger enkle løsninger for at handle mere bæredygtigt. Det er det, vi leverer, med Earth Definition, siger Søren Brix, Group Client Director, Hjaltelin Stahl, og tilføjer:

–  Med kun et eller to klik kan du ændre dine kvalitetsindstillinger, når du ser en video på din mobiltelefon. Og på den måde altså selv bidrage til at nedbringe dit CO2-aftryk.

Artiklen fortsætter under billedet.

Tager egen medicin

Ud over at kampagnen opfordrer den enkelte forbruger til at skrue ned for opløsningen, når der skal streames på mobilen, så taler den også til de store spillere i streaming-verdenen. 

Earth Day opfordrer således også player-platforme, som f.eks. YouTube, Netflix og andre, til at tilføje et lille grønt ED-symbol ved siden af ​​480p-indstillingen og automatisk afspille videoer på mobile enheder på ED, Earth Definition.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Og så tager kampagnen ifølge meddelelsen i øvrigt sin egen medicin.

– Den minimalistiske animation minder om retro-spilgrafik, og kampagnevideoen er skabt med fokus på at begrænse CO2-aftrykket så meget som muligt, oplyser parterne.

Det har man bl.a. gjort ved at satse på animation og dermed undgå brug af ​​skuespillere og store film-crews. Et valg, der har fjernet behovet for at sende fly på kryds og tværs af kloden i produktionsperioden.

Dertil kommer, at man har begrænset farvepaletten. Det betyder, at videoen bruger færre pixels og dermed trækker mindre energi fra skærmen.

Credits

Agency: Hjaltelin Stahl, Part of Accenture Interactive
Chief Creative Officer: Adam Kerj
Senior Creatives: Tim Pashen, Lasse Vintersbølle, Karl Kristian Krarup Kjaer, Nicolai Dimon
Digital Creatives: Mads Clausen, Line Kirstine Torp, Rasmus Frandsen
Group Client Director: Søren Brix
Senior Account Manager: Sofia Brockenhuus-Schack
Group Digital Director: Jacob Benzon
Influencer Marketing: Robert Preuss
Senior Social Specialist: Mads Husted
PR: Verizon Media:
Client Director: Isabella Sofie Nielsen
PR and Research Lead: Troels Ringsted
Head of Delivery: Jan Jakob Holm-Weber
Director: Simon Robson
VO: Michelle Monaghan
Additional Animation: Mighty Nice
Head of Production: Tina Braham
Producer: Diana Angelius
Head of Studio: Jeremy Howdin
Design: Oliver Abbott
Model: Tessa Eden, Michael Shiao Chen
3D Animation: Duncan Maclaren, Michael Shiao Chen 2D Animation: Bonnie Forsyth, Max Wanniaratchy Light & Render: Trent Rogan
Composite: Gary Fouchy
Sound design & score: JSM Music
CEO/CCO/Co-Composer: Joel Simon
VP/Executive Producer: Jeff Fiorello
Co-Composer: Rebecca Riter
Producers: Norm Felker, Sharon Cha, Andrew Manning
Special thanks: Squeak. E Clean Studios Melbourne

Endelig har Hjaltelin Stahl udviklet et websted, som ved at fjerne alle farvebilleder og deaktivere automatisk afspilning af filmen.

Det udsender ifølge parterne i sig selv mindre CO2 end 82 procent af alle websider på nettet.

”Super Bowl for miljøet”

Og der er ingen tvivl om, at man hos Hjaltelin Stahl er godt tilfredse med resultatet.

– Det her har været i gang i de sidste 12 måneder. Og vi er stolte over at samarbejde med en af ​​de mest troværdige organisationer derude, siger Adam Kerj, Chief Creative Officer, Accenture Interactive & Hjaltelin Stahl, og tilføjer:

–  Vi er taknemmelige for vores partnerskab med Earth Day. Og for, at de ikke kun har betroet os opgaven med at lancere Earth Definition på denne 51. Earth Day. Men også bedt os om at løbende at hjælpe med at nå deres mål og mission om at styrke, uddanne og aktivere miljøbevægelsen i flere end 190 lande. 

Tim Pashen, Senior Creative, Hjaltelin Stahl, tilføjer:

– Earth Day er jo Super Bowl for miljøet. Det er svært at komme i tanke om en bedre anledning til at øge bevidstheden om den skjulte miljøpåvirkning af video-streaming, siger han og tilføjer:

– Og så tilbyder man jo faktisk en enkel løsning, som alle kan være med på fra i dag – uden at skifte hverken teleselskab, energiselskab eller internetudbyder. 

Besøg kampagnesitet her, læs om baggrunden for Earth Day her – og se den klimavenlige kampagnefilm herunder.

Som et kuriosum kan du – efter kampagnefilmen – se et indslag fra CBS, hvor den legendariske TV-vært Walter Cronkite, beretter om den første Earth Day. 

Det er fra 1970 – og ikke i HD …