Det danske reputation management-bureau Atak gik sidste år i luften med en forsikring, der hurtigt blev døbt ”shitstorm-forsikring”.
Tidligere i år blev forsikringen mulig at tegne hos Topdanmark, og nu er der kommet så mange henvendelser ind til Atak, at man udvider forretningen til det norske marked.
Et par måneders forberedelse har resulteret i, at bureauets norske hjemmeside www.atak.no og enkelte marketingtiltag gik i luften i sidste uge, men allerede inden da havde bureauet konstateret et stigende antal henvendelser fra norske virksomheder og privatpersoner.
Så nu satses der lokalt, og lidt større.
– Norge er et meget spændende marked. En indledende markedsanalyse tidligere på året viste, at der i Norge i højere grad er brug for et bureau med vores kompetencer. Andet halvår af 2016 bliver en tid, hvor vi lige så stille lærer det nye marked bedre at kende, hvor vi fra 2017 forventer at satse endnu større, siger bureauets grundlægger og direktør William Atak.
Bureauet har i første omgang sikret sig en medarbejder med norske kundskaber til det danske kontor samt adgang til kontorfaciliteter i Norge, og planen er at udvide med flere norsktalende kollegaer i 2017.
Men også herhjemme stiger efterspørgslen, siger William Atak:
– Både private og virksomheder er med årene blevet mere opmærksomme på, hvor meget et godt omdømme betyder, og hvilken effekt det har på fremtiden. Virksomheder bliver i højere grad konfronteret med, at de bliver fravalgt på grund af deres dårlige omdømme på nettet, og privatpersoner oplever bl.a., at de ikke får drømmejobbet. Det gør ondt, og der søges efter løsninger, hvor vi kan hjælpe.