Magasinet The Internationalist, som hvert år uddeler en række priser til kampagner og personer verden over, som på forskellig vis har udmærket sig inden for reklame- og kommunikationsbranchen, har netop offentliggjort sin årlige liste ”Agency Innovators 2012”.
Og denne gang er der dansk islæt, idet Sebastian Jespersen – manden der for omkring 10 år siden grundlagde det digitale bureau Vertic (dengang VerticPortals), som i dag har kontorer i København, New York og Singapore – er optaget på listen.
The Internationalist har hvert år siden 2006 udpeget en stribe kreative mænd og kvinder fra alverdens lande som årets ”Agency Innovators”.
Ifølge magasinet selv vælges de pågældende personer ud fra en shortliste, som er sammensat af branchens egne repræsentanter, og de vælges fordi de har – med The Internationalists egne ord: ”the rare ability to rethink current notions of brand building by simplifying complex internal processes, encouraging collaboration, managing risk while working in the midst of fast change, keeping sight of “the big idea,” championing multinational strategy, and involving customers directly in the creative process.”
Selv siger Sebastian Jespersen i forbindelse med udnævnelsen, at innovation er en central del af bureauets DNA og et element, man forsøger at dyrke i alle aspekter i forretningen:
– Vi bliver konstant mødt med et ønske om at være innovative med ny teknologi fra medarbejdere og kunder, og det bevirker, at kravene til Vertic som bureau konstant flytter sig. Et par af vores kunder har fx inddraget os i selve produktudviklingsfasen, hvor vi har været med til at skabe digitale løsninger som en del af selve produktet. Det skaber nogle helt unikke og spændende muligheder for os som bureau, men det stiller også store krav til innovation og kreativitet.