Det svenske bureau Forsman & Bodenfors, der især er kendt for sine multiprisvindende kampagner for Volvo Trucks, står bag den danske energi- og telekoncern Norlys’ lanceringskampagne, som netop er gået i luften.

Markedsføring spurgte Anna Harboe Falkenberg, der er Corporate Brand Manager hos Norlys, hvordan det kan være, at virksomheden ikke har valgt et dansk bureau til opgaven.

– Det kunne vi også have gjort, men jeg havde faktisk svært ved at se et dansk bureau, der kunne løfte opgaven derhen, hvor vi gerne ville, siger hun og tilføjer:

– Vi tog en grundig pitchrunde med en række danske bureauer, men Forsman & Bodenfors vandt på forretningsforståelsen, den digitale del og tilgangen til samarbejde med vores inhouse bureau.

Anna Harboe Falkenberg uddyber:

– Der var tale om en meget kompliceret opgave, hvor vi skulle opbygge og skabe et nyt brand med flere forskellige fagligheder i spil – vi var ude i både ny identitet, ny brandstrategi, krav om højt kreativt niveau – og tilhørende kommunikation. 

”Puttet ned i en boks”

Men danske bureauer løfter vel også komplicerede opgaver?

– Selvfølgelig, det ved både du, jeg og andre udmærket godt. I Norlys arbejder vi også med andre bureauer løbende. Men det var bare vigtigt for mig at få en ”clean slate” på denne her lanceringsopgave og at ramme et højt niveau, både på strategi og kreativitet. At begynde forfra med barren højt, om du vil, siger Anna Harboe Falkenberg.

Eksempel på outdoor-eksekvering fra Nordlys-kampagnen. Foto: Nordlys/PR.

Kunne du ikke det med et dansk bureau?

– Måske nok, men for mig er det som om, mange danske bureauer arbejder med en slags ”skabelon”, og som kunde kan man nemt komme til at føle, at man bliver puttet ned i en boks, siger Anna Harboe Falkenberg og tilføjer:

– Nogle steder er det de store følelser og klaver, andre steder sjovt, og andre steder igen skjult kamera. Jeg har det lidt sådan, at hvis jeg går til et bureau, så får jeg A, og hvis jeg går en andet, så får jeg B. Det var det, jeg gerne ville ud over.

Ændrede pitchen

Anna Harboe Falkenberg startede hos Norlys i april 2019, så processen, der nu er kulmineret i lanceringen af det nye brand, har været et stykke tid undervejs – så det har været en ny oplevelse.

Scene fra Nordlys nye kampagne-film. Forsman & Bodenfors er bureauet bag, Martin de Thurah har instrueret og Bacon produceret. Foto: Screenshot fra cut-down version af filmen.

– Jeg har jo selv siddet i 25 år på bureausiden, så det var min første pitch i mit første ”voksenjob”, som jeg plejer at sige, siger hun og erkender, at det ikke var helt nemt.

– Faktisk var pitchen allerede i gang, da jeg blev ansat, men dels ville jeg gerne selv sætte mit præg på processen, og dels var der sket nogle ting, som gjorde, at det gav god mening at udvide og ændre lidt på pitchen, fortæller Anna Harboe Falkenberg.

Man kan tolke noget af det, du siger – og valget af Forsman & Bodenfors – som en hård kritik af den danske bureaubranche?

— Ja, det forstår jeg godt, du siger, men det er ikke ment som hård kritik, for jeg er helt på det rene med, at masser af danske bureauer laver fantastisk fint arbejde. Jeg ville bare gerne viske tavlen ren for det her helt nye brand, så at sige, og derfor gav valget mening for os.

Målgruppe: Nye Familier

Om selve kampagnen siger Anna Harboe Falkenberg:

– Vores budskab er, at ”teknologi bringer os sammen”, og kampagnen skal på forskellige platforme vise teknologiens styrke.

I hovedfilmen fortælles historien om en familie, hvor søsteren har en hytte i en trætop. Hun kan desværre ikke dele sine oplevelser med sin lillebror, fordi han sidder i kørestol, men hun finder kreativ måde at bruge teknologien på, så hendes bror alligevel kan dele hendes oplevelser.

Credits – Norlys Film

Title: Treehouse/Bringer os sammen

Media: TV, online and cinema

Agency: Forsman&Bodenfors

Client: Norlys

Client supervisor: Anna Harboe Falkenberg (Corporate brand manager), Dennis Gade Pedersen (Senior brand manager), Marianne Skaanning Ebbesen (CMO, Norlys marketing)

Account director: Greger Andersson

Account manager: Helen Johansson

Art Director: Karl Risenfors, Mattias Berg

Copywriter: Pontus Caresten

Designer: Christian Sundén

Agency producer: Anna Junker Lundin

Brand Strategy and visual identity: Happy F&B

Production company: Bacon

Director: Martin de Thurah

D.O.P: Kasper Tuxen

Executive producer: Mette Jermin

Postproduction: Bacon

Music & Sound Design: Ballad

Media agency: Orchestra

PR agency: Verizon

Hvem henvender I jer til?

– I princippet alle, men vores kommunikationsmålgruppe er ”Nye Familer”, ikke kun forstået som unge familier. Det kan også være parret, der får et barn, køber hus, får en hund eller i det hele taget træffer en eller anden form for langsigtet beslutning for deres liv. Det er dem, vi gerne vil tale til.

”Der er plads til mere”

Hvordan tænker du, at jeres nye koncept kan bidrage til at udvikle forretningen og skabe værdi for Norlys?

– Vi er jo en stor del af den grønne omstilling og digitalisering af Danmark, og lige nu er vi jo i en fase, hvor vi kigger på opkøb og eventuel udvidelse til andre forretningsområder, siger Anna Harboe Falkenberg og tilføjer:

– Og jeg mener i høj grad, at vores nye koncept kan bidrage til at fremme den proces. Det er også derfor, vi har skabt et brand, der er rummeligt og vækker sympati – og hvor der er plads til mere.

Rent praktisk mener hun også, det er vigtigt, at Nordlys-brandet signalerer positive værdier:

– Det betyder også noget når vi går ind i forhandlinger med samarbejdspartnere og eventuelle nye partnere.

Men I skal vel også sælge?

– Ja da, selvfølgelig skal vi det, og der kommer da også taktik ind i billedet på et senere tidspunkt. Men i denne fase gælder det om at slå vores nye brand fast, at differentiere os i markedet – og at fortælle historien om, at vi bringer mennesker sammen. 

Svensk bureau foreslog danske kræfter

Nordlys’ lanceringsfilm er instrueret af den danske Cannes Lions- (og meget andet) Grand Prix-vinder Martin de Thurah og produceret af Bacon, så helt svensk er det ikke blevet?

– Nej da. Planner-arbejdet hos Forsman & Bodenfors er såmænd også dansk: Det har Trine Keller-Andreasen (der i dag er hos Another, red.) stået for, siger Anna Harboe Falkenberg, der tilføjer, at det var det svenske bureau, der forslog Martin de Thurah:

– Det var også dem, der forslog det danske mediebureau Orchestra, som vi samarbejder med i dag, siger hun og tilføjer:

Scene fra Nordlys' nye lanceringsfilm. Foto: Nordlys/PR.

– Også på den front har jeg oplevet tingene anderledes end jeg tror, man typisk gør som kunde. Vi kommer også til at arbejde med Verizon på PR – og hele vejen igennem har jeg oplevet, at bureauerne har set hinanden som team. Ikke som konkurrenter. Og det har været en superfed oplevelse.

Hvordan superfed?

 – Vi har oplevet et globalt udsyn, selv om vi ”bare” er et dansk energiselskab. Vi har oplevet en kreativ barre, der er sat højt, og så har vi arbejdet tingene frem sammen, siger Anna Harboe Falkenberg og tilføjer, at hun har følt sig som ”en del af holdet hos Forsman & Bodenfors hele vejen igennem”:

Om Nordlys

Energi- og telekoncernen Norlys ejer Stofa, Boxer, Eniig Fiber og N1 og har hovedsæde i Silkeborg samt lokationer i blandt andet Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København

Koncernen har 709.000 andelshavere, cirka 1,5 millioner kundeforhold og 2.500 medarbejdere

Norlys er involveret i regeringens projekt om at gøre Danmarks energiforsyning helt bæredygtig inden for 10 år.

– For mig opererer de bare i en anden liga, og noget af det jeg vægter meget højt, er, at vi som kunde er med i processen hele vejen igennem.

Den nye film vises i biografen og på tv, og kampagnen kommer også på outdoor, print og digitale medier. 

Anna Falkenberg ønsker ikke at oplyse budgettet om lanceringskampagnen, men ifølge Markedsførings oplysninger er der tale om et tocifret millionbeløb.

Forsman & Bodenfors har skabt konceptet, Happy F&B brandstrategi samt visuel identitet.

Filmen er instrueret af Martin de Thurah, og Bacon har produceret.

Se med her.

Nordlys' nye kampagnefilm.