Fødevareregionerne gennemfører fra marts til oktober i år en aktion mod vildledende markedsføring. Resultaterne af aktionen samles i en rapport i slutningen af 2001. Forud for aktionen offentliggøres en vejledning om forbudet mod vildledende markedsføring.
Baggrunden for revisionen er kontrolkampagnen mod vildledende markedsføring som Fødevaredirektoratet gennemførte i 1997-98.
Fødevaredirektoratet opremser eksempler på gængse regler om illustrationer og mærkning:
* Det er kun tilladt at bruge illustrationer af frugt og frugtnavne, hvis fødevaren indeholder frugt, frugtsaft eller ekstrakt af frugten.
* “Med citronsmag” og “med vanillesmag” betyder, at produkterne ikke nødvendigvis indeholder citron og vanille, men aroma, der smager af henholdsvis citron og vanille.
* “Hjemmelavet” må kun bruges, hvis varen er fremstillet der, hvor den sælges.
* “Luksus” må kun anvendes, hvis det kan dokumenteres, hvori det luksuriøse består.
* Produkter, der er fremstillet i Danmark, må ikke kaldes for fransk eller italiensk, f.eks. italiensk is. Det gælder dog ikke betegnelser som f.eks. franske kartofler og wienerbrød, der er blevet til generiske betegnelser (almindeligt anvendte varebetegnelser). (Dj)