Det danske marketingselskab MarketingPlatform er blevet købt af norske LINK Mobility, der i alt har betalt 18 millioner euro – cirka 135 millioner kroner – for selskabet.

Selskabet blev grundlagt i slutningen af 2011 af Kim Østergaard, der stiftede det ved et laminatbord i privaten.

– Vi har solgt, fordi vi synes, at den software, vi har lavet, fortjener mere, end vi kommercielt og organisatorisk kan give den. Når man er en forholdsvis lille virksomhed sammenlignet med de store konglomerater, så kan man ikke være med på den udvikling, som foregår, siger stifter Kim Østergaard.

Han forklarer videre, at det også handler om, at han ikke ønsker at bruge størstedelen af sin tid på, at ”se på regneark, men på udvikling.”

– Jeg har også kigget på, hvem der vil være den bedste ejer for det, vi har skabt. Og hvem har muskler og viljen til at videreudvikle vores organisation sammen med os, siger Kim Østergaard.  

I løbet af 2012 blev Neno Angelov en del af MarketingPlatform, der siden blev partner i virksomheden. Både Neno Angelov og Kim Østergaard fortsætter i virksomheden, hvor sidstnævnte får fokus på produktudvikling.

I Danmark anvender blandt andre Dansk Markedsføring, Bones, CBS, Danske Regioner, FTZ, Illums Bolighus, Jensens Bøfhus og Tales MarketingPlatforms løsning.

– Jeg er meget tilfreds med erhvervelsen af ​​MarketingPlatform, da det vil gøre det muligt for LINK at udvide vores CPaaS-tilbud betydeligt inden for omnichannel marketing automation, og få en stærk brugergrænseflade til e-mail og mobil messaging i et integreret CDP. Med dette opkøb vil vi være i stand til at tilbyde målrettede, interaktive og spændende end-to-end marketingkampagner til vores eksisterende 40.000 kunder, siger Guillaume Van Gaver, administrerende direktør for LINK, i en skriftlig kommentar.

Ifølge det seneste regnskab landede MarketingPlatform ApS i 2020 et overskud på lidt mere end en million kroner, mens bruttofortjenesten landede på cirka 9,6 millioner kroner. MarketingPlatform har cirka 60 ansatte, oplyses det.

LINK Mobility er noteret på den norske fondsbørs. 30 procent af købesummen er blevet udbetalt, mens de resterende 70 procent er faldet i aktier.