Kreativitet som problemløser – og ikke bare reklame- og kampagne-forløser – er et tema, der fylder mere og mere i den globale branchedebat.

En case, der i høj grad har positioneret sig som problemløser, og indtil videre allerede vundet flere priser for det, er danske Hello Mondays arbejde Fingerspelling with Machine Learning for American Society for Deaf Children.

Lige nu er projektet igen i spil til en pris: Denne gang som en ud af blot fem europæiske nominerede i Innovation-kategorien ved Eurobest, Cannes Lions europæiske ”søster”.

Innovation-projekterne skiller sig ud fra majoriteten af de klassiske kreative cases ved at hylde det, awardshowet selv kalder ”ground-breaking innovation, technology and problem solving.”

Og det er præcis, hvad der har været formålet med Hello Mondays projekt.

Hjælper hørende forældre

“Sitet er lavet for the American Society for Deaf Children — 90 procent af døve børn bliver født til hørende forældre – og jo tidligere et barn bliver introduceret til tegnsprog, des hurtigere kan barnet lære det. Det gør, at hørende forældre har brug for værktøjer til at kunne lære tegnsprog,” skriver Anders Sønderby Jessen, partner, Tech hos Hello Monday, i en mail på Markedsførings spørgsmål.

Han tilføjer:

“Fingerspelling with Machine Learning er lavet som et værktøj til, at man ved hjælp af Machine Learning kan lære det amerikanske tegnsprogs alfabet på en meget intuitiv måde. Så målgruppen er hørende, der ikke tidligere har været bekendt med tegnsprog eller tegnsprogs alfabetet.”

Anders Sønderby Jessen oplyser, at der er lavet mange prototyper på, hvordan man kunne skabe den bedste brugeroplevelse – og en oplevelse som skilte sig ud fra mængden af læringsværktøjer i genren.

Det har Hello Monday-casen vundet

1 x Cannes Lions Gold (Design Lions)
2 x Cannes Lions Sølv (1 x Design samt 1 x Digital Craft)
FWA Site of the Day
FWA Site of the Month
Awwwards Site of the Day

Hvordan virker det?

“Vi bruger en hånd- og fingergenkendelses-teknologi og et webcam så vi i realtid kan vise og guide brugeren til at lære de forskellige tegn. På sitet får man et bogstav, man skal lave – og der er en 3D hånd, som viser, hvordan man skal positionere fingrene. Det skal man så kopiere, og så bruger vi teknologien til at verificere, at brugeren rent faktisk har sine fingre i de rigtige positioner. På den måde kan læringsværktøjet styres og bruges udelukkende ved hjælp af ens hånd.”

Andre lande viser interesse

En af de største udfordringer var at sikre, at de tegn man lærer brugerne, er korrekte.

“Så vi allierede os med en ASL (American Sign Language) professor som hjalp os med at teste og tilrette de enkelte bogstaver, så vi fik lavet hånd- og fingerpositionerne rigtigt.”

Har I tal på, hvor meget det bliver brugt, og har I fået reaktioner fra brugerne?

“Fra det oprindelig blev launchet i april 2021, har brugerne indtil videre lavet to millioner korrekte bogstaver i tegnsprogs-alfabetet. Vi har fået masser af positive tilkendegivelser fra brugere – og mange forespørgsler på at lave det til flere landes tegnsprogs alfabeter, i sær til BSL (British Sign Language),” oplyser Anders Sønderby Jessen.

Han tilføjer:

“Denne er dog er lidt mere kompleks, tegnsprog jo ikke er universelt. Den britiske udgave kræver således, at man bruger to hænder – for eksempel et “B” laves med to knyttede hænder sat sammen. Så baseret på det input, overvejer vi, om vi skal opdatere den nuværende version – eller lave en opfølger. Det må tiden vise. Lige nu er vi glade over alt den opmærksomhed, sitet har fået. Og især over, at vi er med til at give folk, som ikke tidligere har stiftet bekendtskab med tegnsprog, en indsigt i hvordan man laver nogle af de basale tegn.”

Se film om projektet herunder.