Det blev et godt år for dansk kreativitet ved London-awardshowet D&AD.
Hele 12 af de eftertragtede Pencils blev det til: Tre Graphite/Sølv og ni Wood/Bronze – med & Co som den største vinder med 1 sølv og 6 bronze, UncleGrey med 1 sølv og 1 bronze, Kilo Design med 1 sølv, og henholdsvis M2Film/Anew og Studio Gry Strange Echwald med hver 1 bronze.
Og så kunne en af Danmarks højst placerede kreative profiler, Per Pedersen, Greys Global Creative Chairman, glæde sig over at gå på podiet og modtage den fineste og mest sjældne blyant af dem alle – en Black Pencil.
Bare fem styk blev der uddelt ved D&AD 2017, og den ene gik til Grey-bureauet Ingo i Stockholm for kampagnen The Swedish Number. Kampagnen vandt i alt 1 Black Pencil, 3 Yellow Pencils, 3 Graphite Pencils og 2 Wood Pencils.
To gule til Danmark
Omkring 26.000 indsendelser blev i år til 733 blyanter – 5 Black Pencils, 62 Yellow Pencils, 180 Graphite Pencils og 485 Wood Pencils – og D&AD anses da også for at være et notorisk nåleøje at komme igennem, så alene på den baggrund er den danske præstation i år særdeles fornem.
Sidste år blev det til fem danske blyanter – alle på nær en enkelt signeret UncleGrey – det samme bureau som i 2013 ved samme prisuddeling tog sig af den ene af de kun to Yellow Pencils, som Danmark historisk set har tegnet sig for: Det var den massivt prisbelønnede The Liberation-case for ONLY , der udløste dén pris.
To år tidligere, i 2011, vandt produktionsselskabet Made in Valby i øvrigt også en af de sjældne Yellow Pencils. Det var i Craft-kategorien ”Direction” for instruktøren Adam Hashemis herlige film ”Familien” for Rådet for Sikker Trafik.
To sorte til Paralympics-case
Flest priser gik der i år til USA, Clemenger BBDO Melbourne blev mest vindende bureau med i alt 16 Pencils, heraf en af de sorte for kampagnen Meet Graham.
Du kan se Black Pencil-vinderne her – efterfulgt af en komplet liste over de danske vindere.
‘We’re the Superhumans’ fra 4Creative for Channel 4/Paralympics (Film Advertising) – UK
‘We’re the Superhumans’ fra Blink for Channel 4/Paralympics (Film Advertising Craft) – UK
‘Meet Graham’ fra Clemenger BBDO Melbourne for Transport Accident Commission Victoria (PR) – Australien
‘The Swedish Number’ fra INGO Stockholm for The Swedish Tourist Association (Direct) – Sverige
‘DOT. The first Braille Smartwatch’ fra Serviceplan/Serviceplan Korea for Dot Incorporation (Digital Design) – Tyskland.
Danske vindere ved D&AD 2017
Graphite Pencils
– All That We Share-kampagnen fra &Co for TV 2 – Social video
– Drag, Drop and Go-kampagnen fra UncleGrey for Cheapflights – Use of Online Advertising
– Woobi Play fra Kilo Design for Beijing Airmotion Laboratories – Consumer Product Design
Wood Pencils
– The DNA Journey-kampagnen fra &Co for Momondo – Non Fiction-film 5-30 min.
– All That We Share-kampagnen fra & Co for TV2 – Non Fiction-film op til 5 min.
– The DNA Journey-kampagnen fra & Co for Momondo – Advertising &Marketing com/brand
– The DNA Journey-kampagnen fra & Co for Momondo – Social Video
– The DNA Journey-kampagnen fra & Co for Momondo – Use of Digital & Social Media
– All that we share-kampagnen fra & Co for TV 2 – TV Commercials 61-120 sec.
– Fireworks from Aleppo-kampagnen fra UncleGrey for Amnesty International – Tactical Radio
– Food for Men-kampagnen fra M2Film og Anew for Stryhn’s – Sound Design for Film Adv.
– Karoline Trier fra Studio Gry Strange Echwald for Karoline Trier – Stationary