En ny kampagne fra Burger King smækker lige nu gigantiske billeder af burgere i forskellige grader af forrådnelse i hovedet på danskerne.

På billederne står der f.eks. teksten ”The Whopper Day 35” og The beauty of no artificial perservatives – oversat til dansk: Skønheden ved ikke at bruge kunstige konserveringsmidler

Men er det galt eller genialt?  Vi spurgte Søren Christensen, Partner & Strategy Director hos Robert/Boisen & Like-minded.

– Jeg synes det er en virkelig stærk eksekvering. Det er et frækt svar på de mange videoer og billeder, der florerer på internettet af McDonald’s burgere, der ser stort set uændrede ud efter flere år.

Fjerner konserveringsmidler

Burger King i Danmark er tirsdag formidddag selv gået ud med en pressemeddelelse om kampagnen, og heraf fremgår det, at man ønsker at ”fortælle en vigtig historie.”

Nemlig den, at man har fjernet alle kunstige konserveringsmidler fra Whopperen i Danmark. Og i tilgift alle kunstige farve- og smagsstoffer fra deres faste sortiment af burgere og tilbehør.

– Vi ønsker at vise, at det er smukt og naturligt, at mad går i forrådnelse, siger Daniel Schröder, marketingchef for Burger King i Danmark, i meddelelsen og tilføjer:

– Når alt fra bollen og bøffen til de friskskårede løg, tomater og salaten er dækket af mug, er det et tegn på, at intet af det indeholder tilsætningsstoffer. Og sådan skal det være. 

Får man lyst til en Whopper?

Man kunne mene at rådden mad ikke nødvendigvis lokker flere kunder i butikken?

– Food-appeal’en er selvsagt ikke stor, og der er måske en risiko for at den går hen over hovedet på nogen, siger Søren Christensen og tilføjer:

– Men det er samtalestarter og viser, hvilken kraft et enkelt billede og en overskrift kan have. Noget vi også så med Nikes Kaepernick eksekvering. Jeg er fan.

Kampagnekonceptet er ifølge det svenske branchemedie Resumé skabt af to bureauer i fællesskab. Svenske Ingo, der er en del af Grey-familien, og amerikanske David. 

Begge bureauer havde pitchet den samme idé ind til Burger King, og Burger Kings globale marketingdirektør Fernando Machado fik den idé, at de to bureauer skulle samarbejde om kampagnen.

Se en Whopper rådne op her.