I sidste uge åbnede verdensudstillingen EXPO 2000 i Hannover, Tyskland. I Danmarks pavillon vil de mange millioner besøgende i de næste fem måneder kunne møde en række danske virksomheder, der indirekte vil forsøge at markedsføre deres virksomhed og de produkter, der produceres.
En af de danske virksomheder, som har valgt at være med ved EXPO 2000 er LEGO, som i et udstillingsrum på 90 kvadratmeter vil vise en udstilling med titlen “Leg gennem 100 år“. Ideen med udstillingen er indirekte at præsentere LEGO’s nye produkt LEGO MINDSTORMS, som skal spille sammen med det overordnede tema for EXPO-udstillingen, “Mennesker, Natur og Teknik“.
– Legen er vigtigt for den menneskelige udvikling. Den er vigtig for et at skabe hele mennesker. Derfor var det naturligt for os at være tilstede ved EXPO 2000, siger Jette Orduna, kommunikationsmedarbejder hos LEGO Company. Hun regner med, at Lego vil få en del opmærksomhed om det nye produkt, selvom man ikke kan købe produktet på udstillingen. EXPO er nemlig ikke en salgsudstilling. Derfor vil der heller ikke være et logo for LEGO på udstillingen. Som illustration af legetøjets udvikling har LEGO valgt at lave en væg med milepæle af legetøj. Her vil de besøgende bl.a. kunne se Barbiedukker og Märklintog. Som centrum af udstillingen vil man se det nye LEGO-produkt MINDSTORM.
Lego har lavet udstillingen, så den kan bruges igen og har fået sponsoreret såvel møbler som legetøj. Manpower til at drive udstillingen bliver dog betalt af LEGO.
– Forhåbentlig vil udstillingen skabe en del opmærksomhed og specielt i Tyskland, som er vores hovedmarked, vurderer hun.
SUPERMARKEDSUNIVERS
En anden dansk virksomhed, som vil være til stede ved EXPO 2000 er bryggeriet Carlsberg. Her håber man, at tilstedeværelsen kan bidrage til at styrke Carlsberg Gruppens image som en global og forbrugerorienteret virksomhed og ikke mindst som leverandør af nogle af verdens førende ølmærker.
Carlsberg deltager sammen med Danisco, MD-Foods og Danske Slagterier i fødevaredelen af den danske udstilling. De fire virksomheder har i fællesskab valgt at sætte fokus på en række grundlæggende forbrugerrettigheder og dialog mellem forbrugerne og fødevareindustrien.
De fire virksomheder præsenterer deres fælles bud på 10 forbrugerrettigheder, som er inspireret af de forbrugerrettigheder præsident John F. Kennedy udformede i 1962, og som FN udbyggede i 1983. De 10 forbrugerrettigheder præsenteres på film i en pyramide, som modtager publikum i et stilrent “supermarkedsunivers“, hvor der utraditionelt ikke præsenteres virksomhedsprodukter, men derimod uddybende information om forbrugerrettighederne og virksomhederne bag. Endelig kan publikum starte dialogen med virksomhederne ved at stille spørgsmål eller komme med kommentarer.
– Vi tror på, at dialogen kan bidrage med mange gode ideer fra de besøgende og give inspiration til nytænkning og forbedringer, siger Margrethe Skov, informationschef for Carlsberg.
Hun understreger, at målet med at være til stede ved EXPO 2000 er at profilere virksomheden som en forbrugerorienteret virksomhed, der ønsker dialog med forbrugerne, og som satser på kvalitet, miljø, fornyelse og god smag.
– Som en international koncern med rødder i Danmark er det naturligt, at Carlsberg er med i den danske pavillon på en udstilling, hvor hele verden mødes, siger hun.