Den amerikanske ehandelsgigant Amazon er rykket nærmere på Danmark med lanceringen af et svensk site, og det stiller mange danske brands og netkøbmænd i stort dilemma.

– Det består i, om de skal gå efter de eksport-muligheder, kendskab og større volumen, som en tilstedeværelse på Amazon kan give, eller sige nej tak og i stedet satse på egen webbutik og de fordele, det giver i forhold til loyalitetsopbygning og markedsføring, siger Dorte Wimmer, director for Retail Institute Scandinavia.

Hun har fulgt detailhandlen, trends og forbrugeradfærd i over 15 år i danske og internationale koncerner tæt.

– De danske brands og webshops skal gøre op med sig selv, om de gerne vil have en del af den ehandelskage, som Amazon kan give dem, og holde dette op mod de ting, de må give slip på – ikke mindst på mindst datasiden – hvis de vælger at satse på Amazon-platformen, siger hun.

Rykker tættere på

Amazon gik i luften i Sverige i 28. oktober 2020, og det er blevet imødeset med spænding herhjemme, da den amerikanske ehandelsgigant allerede i dag står for knap to procent af den danske nethandel via selskabets tyske hjemmeside.

" Et dansk Amazon-site vil gøre dilemmaet endnu større.
Dorte Wimmer, director, Retail Institute Scandinavia

Nu er Amazon så rykket endnu tættere på Østdanmark, og analysehuset Boston Consulting Group har tidligere spået, at danskernes indkøb via Amazon vil stige med mellem otte og 20 procent i løbet af de næste fem år.

– Man kan diskutere, om Amazon ikke allerede er til stede i Danmark, da vores analyser viser, at over 70 procent af danskerne allerede har købt ind i via platformen. Der er dog ingen tvivl om, at åbningen af et dansk Amazon-site vil gøre dilemmaet endnu større, siger Dorte Wimmer.

Muligheder og udfordringer

For Lars Mansfeld-Giese, direktør og ejer af det danske kaffe-brand Real Coffee, ses Amazons åbning i Sverige først og fremmest som en gylden chance til at trænge dybere ind på det svenske marked.

– Vi ser Amazon i Sverige som en kæmpe mulighed for at skabe yderligere vækst i udlandet, siger Lars Mansfeld-Giese, der fortæller, at brandet eksempelvis i fire år forgæves har forsøgt at komme på butikshylderne hos kæder som ICA og COOP hinsidan.

Med Amazons svenske åbning får Real Coffee, der sælger økologisk og Fair Trade-mærket kapselkaffe til Dolce Gusto og Nespresso-systemerne, nu ”en bedre mulighed for at havne i indkøbskurven” hos de svenske forbrugere, mener Lars Mansfeld-Giese.

Hul på markedet

Real Coffee var fra åbningsdagen til stede på det svenske Amazon-site med ni forskellige produkter.

Lars Mansfeld-Giese, direktør og ejer, Real Coffee. Foto: Uffe Jørgensen Odde.

Hvordan er det gået?

– Vi har fået en del ordrer, så vi er ganske godt tilfredse, siger Lars Mansfeld-Giese fra Real Coffee, der årligt sælger mere end 48 millioner kaffekapsler verden over. De fleste sælges via Amazon i USA og Storbritannien.

– For os har Amazon været en god mulighed for at komme ud over landets grænser, og med åbningen i Sverige håber vi at få en endnu stærkere position på platformen, siger Lars Mansfeld-Giese, der forklarer, at gode kundeanmeldelser er alfa og omega på Amazon.

– Hvis du ikke har overvejende positive anmeldelser med mindst fire ud af fem stjerner, så har du ikke en chance. Dét, og den rette pris, er de vigtigste parametre, siger han.

Vil satse på Amazon i Danmark

Real Coffee sælger i dag kaffekapsler til såvel private som erhvervskunder i Danmark, Norge og Sverige på nettet og via abonnementsordninger, og virksomheden er nu i fuld gang med at flytte de svenske kunder over på Amazon-platformen. Og det sker med blandede følelser.

– Det betyder eksempelvis, at mange af de loyalitetsprogrammer og andre marketingtiltag, vi har opbygget for disse kunder, går op i røg, da vores salg via Amazon ikke kan knyttes til en e-mailkonto, siger Lars Mansfeld-Giese, der har vurderet fordele og ulemper for brandets brug af Amazon som primær platform nøje. Og det har været et dilemma.

– Vi går naturligvis glip af en del muligheder, men de resultater, Amazon som platform har skabt for os, opvejer dette, siger Lars Mansfeld-Giese.

Han er også nået frem til, at hvis Amazon – som mange brancherygter peger på – også snart åbner i Danmark, så vil Real Coffee også omfavne Amazon-platformen herhjemme.

– Det giver os en del begrænsninger i forhold til det, vi har opbygget gennem årerne online, men vi vil simpelthen ikke kunne hamle op med Amazon, hvis de åbner op i Danmark og tilbyder forbrugerne dag-til-dag-levering, Prime-abonnementer og lignende. Så er det min vurdering, at vi skal satse på Amazon. Og heldigvis har vi nu en stor eksport-forretning kørende, der kan opveje den mindre gode forretning, vi efter et Amazon-indtog vil få i Danmark, slutter Lars Mansfeld-Giese.

I marts indtog Amazon Holland med en komplet markedsplads, mens det svenske site blev etableret 28. oktober 2020. Sverige er det syvende europæiske land, som Amazon indtager.