Danske Spil skyder nu et tocifret millionbeløb ind i ny kommunikation under overskriften ”Sikkert Spil”.

Indsatsen skal fortælle danskerne om et nyt tiltag på ansvarligheds-fronten – Spil-id.

Og Martin Dalsgaard Andersen, Danske Lotteri Spils marketingdirektør, der har siddet som ansvarlig for at styre det kommercielle spor, kalder lanceringen ”et af de største og vigtigste projekter i Danske Spils historie.” 

– Vi har jo allerede en ret restriktiv lovgivning i Danmark, men nu tager vi skridtet videre, siger Martin Dalsgaard Andersen til Markedsføring og tilføjer:

– Og det er vores håb, at politikerne vil kigge på vores tiltag, så det kan blive indarbejdet i lovgivningen som standard i branchen.

Den nye kampagne, der vil kunne ses på stort set alle platforme over de næste uger, skal få alle Danske Spils kunder, der spiller offline – altså i butikker og supermarkeder – til at anskaffe sig et Spil-id inden 1. oktober, hvor det nye system træder i kraft. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Lanceringen af Sikkert Spil og Spil-id er ifølge Martin Dalsgaard Andersen, marketingdirektør, Danske Lotteri Spil A/S, et af de største og vigtigste projekter i Danske Spils historie.” Foto: Uffe Jørgensen Odde.

Offline-spil udgør ifølge Martin Dalsgaard Andersen omkring 50 procent af de spil, der købes hos Danske Spil.

Skal ud i ekspresfart

Spil-id-systemet skal sikre, at mindreårige ikke kan få adgang til Danske Spils produkter, og har desuden til formål at bidrage til at minimere muligheden for hvidvask og matchfixing.

Outdoor-eksekvering fra Danske Spils nye kampagne. Foto: Danske Spil.

Hidtil har unge under 18 år teoretisk godt kunnet købe spil i f.eks. kiosker og butikker – også selv om butikkerne har bedt om legitimation.

– Det har været svært at undgå, for en 17-årig kan jo godt ligne en på 23, så det er klart et vigtigt formål med Spil-id at undgå, at mindreårige spiller. Så fra 1. oktober kan man ganske enkelt ikke oddse eller tippe i en butik eller en kiosk, hvis man ikke har et Spil-id, siger han.

Og håbet er, at danskerne tager godt imod tiltaget trods den korte tid, man har at eksekvere på. 

– Det er helt essentielt, at budskabet om at spille sikkert når ud til danskerne i ekspresfart, siger han.

Tre bureaupartnere

Bag den store kampagne, der nu ruller ud, ligger et omfattende projekt, der har involveret mange mennesker – både internt hos spilgiganten selv og hos samarbejdspartnerne.

– Vi startede ud med 40 forskellige underprojekter, der så til sidst skulle integreres, så det har været en kæmpe opgave at komme i mål med alt fra udseende til teknik og markedsføring, siger Martin Dalsgaard Andersen.

Fakta om Sikkert Spil

– Sikkert Spil bliver indført 1. oktober, hvor det bliver obligatorisk for kunder, der vil oddse eller tippe i butikker, at fremvise det nye Spil-id. 

– Man kan allerede nu registrere sig og hente nye Spil-id fra Google Play og App Store som en app til mobilen og det fås som et plastikkort. 

– Kunder med en Oddset-app på mobilen har allerede Sikkert Spil. 

– Kampagnen vil kunne ses bl.a. på både TV 2, Nent og Discovery og alle digitale flader.   

På bureausiden har Danske Spil samarbejdet med Shape, Hello Great Works og Black Rabbit.

Shape og Hello Great Works har ifølge Martin Dalsgaard Andersen ”stået for teknikdelen”, mens Black Rabbit har håndteret det kreative.

Kolerisk træner

Om kampagnen siger Martin Dalsgaard Andersen, at man er ”nødt til at komme ud med en kampagne, der skiller sig ud”:

– Men alligevel med noget velkendt, som folk straks forstår og køber ind i. Humoren er tænkt ind som en vigtig faktor og et vigtigt kreativt greb for straks at få folks opmærksomhed, selv om budskabet er lidt mere alvorligt, siger han.

Og sportsuniverset lå lige til højrebenet:

– Det var oplagt at bevæge os ind i fodbolduniverset med en kolerisk og hidsig træner, som alle har mødt i fodboldverdenen – og som kraftigt og tydeligt opfordrer sine spillere til at spille sikkert. Ligesom vi gerne vil have vores kunder til det. 

Se en af de nye film her – eller herunder.