Hvis du kender Pokémon GO, så kender du Augmented Reality (AR), der giver brugeren mulighed for at opleve et ”ekstra lag” af oplevelser oven på virkeligheden.

Og netop den teknologi har Danske Lotteri Spil lige nu taget fat i med en Eurojackpot-kampagne.

Det handler om at ramme målgrupperne, der er vokset op i en tid, hvor Danske Spil er én blandt flere udbydere, siger Rikke Grønborg Crown, der er Head of Branding & Campaigns i Danske Lotteri Spil:

– Unge i 20’erne forventer, at vi som brand er fremme i skoene på oplevelses- og teknologifronten. Det er de selv. Og de forventer naturligt, at deres brands er med til at flytte grænser for oplevelser, siger hun og tilføjer:

– Med den nye satsning inviterer vi forbrugerne ind i en involverende brand-oplevelse ved hjælp af den teknologi og den app, som de allerede har i lommen.

I praksis har Danske Lotteri Spil for Eurojackpot skabt to ”drømmeportaler”, hvor man kan få et par af de mest almindelige millionærdrømme gjort til ”virkelighed” – ved hjælp af smartphonens kamera og Snapchat-linser. 

Oplevelse skal fjerne ’talblindhed’ 

Og baggrunden er, forklarer Rikke Grønborg Crown, at mange har svært ved at forestille sig, hvad man skal bruge alle millionerne til, hvis man vinder. 

– De fleste kan jo ikke forholde sig til, hvad 63 millioner eller hundredvis af millioner betyder for dem. Med AR konkretiserer vi, hvad der bliver muligt, siger hun.

Rikke Grønborg Crown forventer, at det kun er begyndelsen på brug af AR hos Danske Lotteri Spil, og at man ved netop at benytte AR og Snapchat skaber en ny kontaktflade med en del af målgruppen. 

Hun peger på analyser (Retail Perceptions og Digital Bridge, red), der viser, at 61 % af forbrugerne foretrækker at handle i butikker, der tilbyder AR – og at 40 % vil betale mere for et produkt, hvis de kunne opleve det gennem AR.  

– Der er endda forbrugere, som ifølge analyserne udsætter køb, da de ikke kan forestille sig nytte eller effekt af et produkt – og det er netop det ”imagination gap”, vi gerne vil hjælpe forbrugerne over med AR-oplevelser, siger Rikke Grønborg Crown.

De to drømmeportaler baserer sig på en YouGov-analyse af, hvad danskerne vil gøre, hvis de vandt hundredvis af millioner kroner, og de kan findes via Eurojackpots Facebook-side og via annoncer på tværs af sociale kanaler som fx Facebook, Instagram og Snapchat.