Den danske instruktør Martin de Thurah er en efterspurgt – og prisbelønnet – herre på den internationale scene, når det gælder musikvideoer og reklamefilm.

Han har instrueret musikvideoer for eksempelvis James Blake, David Byrne, Feist og Fallulah, og for to år siden vandt han fx den fornemme amerikanske instruktørpris DGA Award, Directors Guild of America Award.

Prisen blev bl.a. givet for Hennessy-filmen “The Man Who Wouldn’t Slow Down”, der var kreeret af reklamebureauet Droga5, og nu har det store New York-bureau igen haft bud efter den danske instruktør.

Det er således Martin de Thurah, der har instrueret alle tre film i en ny OL-reklameserie, Rule Yourself, som Droga5 har kreeret for det store amerikanske sportsbrand Under Armour.

De tre film – med taglinen It’s what you do in the dark, that puts you in the light – har henholdsvis de amerikanske OL-gymnastikpiger, den hollandske landshold- og Manchester United-spiller Memphis Depay og den amerikanske stjernesvømmer Michael Phelps i hovedrollerne.

Og ikke mindst sidstnævnte, som gik i luften for en lille uge siden, har skabt enorm international omtale.

En munks mantra

I filmen ser man den nu 30-årige Michael Phelps – der i dag er den OL-atlet, der har vundet flest medaljer nogensinde: 22 styk, heraf 18 af guld – træne, styrkeløfte, svømme, spise korrekt osv – alt sammen for at forberede sig på det OL, der formentlig bliver hans sidste.

Musikken er The Kills-nummeret “The Last Goodbye” og filmen er ifølge Adweek en kende dyster i sin tone, men fortæller på smukkeste vis, hvad den amerikanske top-svømmer gennemgår af slid, arbejde og afsavn ”in the dark” – i de mange timers træning uden for rampelyset – som forberedelse til de få, korte øjeblikke under konkurrencerne, hvor alting lykkes, og pladsen øverst på podiet er hjemme.

Trænings-scenerne blandes med mere vemodige, nærmest rørende scener, fx da Phelps kigger på en pool fyldt med visne blade – måske symbolet på karrieren, der er på vej mod sin sidste fase.

Martin de Thurah fortæller:

– Ideen bag kampagnen – og taglinen It’s what you do in the dark, that puts you in the light – er jo en idé om at ofre en del af sit liv for et højere mål. Det er ét skridt ad gangen, rutine, repetition – en munks mantra. Du er nødt til at lade dit ego forsvinde, for på en måde at blive usynlig i dit eget liv. At hengive dig fuldstændigt og ikke gå til din bedste vens bryllup, ikke være sammen med din kæreste og ikke gå til din nevøs fødselsdag osv.

– I stedet sidder du på dit hotelværelse, når kameraerne er slukket. Landskabet foran dig kan nogle gange se dystert ud. Men du er på vej igennem en tunnel og du kan ikke vende om.

Hvad ville du gerne have frem med dit arbejde?

– Jeg ville gerne finde frem til noget virkeligt med de mennesker, der lever dette liv. Tegne et u-glamourøst billede af den virkelighed, de befinder sig i, når de træner. 

Stædige, dygtige og ambitiøse

Martin de Thurah fortæller, at det ofte er vanskeligt at arbejde med sportsstjerner, da den tid, som bliver afsat til at filme, som regel er utrolig kort.

– Så vi eksperimenterede en del, og jeg forsøgte at skubbe projektet så meget jeg kunne. Og folkene fra Droga 5 er dygtige og stædige, så vi havde en lang kamp for at finde både musik og klip. Jeg har jo arbejdet sammen med dem en del før, og ambitionerne har altid været høje.

Smittede det af på sportsstjernerne?

– Ja, jeg vil sige, at Michael Phelps i hvert fald, mens vi skød, indså, at ambitionerne var høje, og han havde utrolig meget tillid til mig. Jeg tog ganske vist nogle kampe med hans manager, men sådan er det at arbejde.

Og de andre stjerner?

– Ja, med Memphis var det faktisk på samme måde, selv om han ganske vist ikke dukkede op, da vi skulle skyde hans film…så vi valgte at lave hele filmen med en bodydouble – for bagefter at skyde opsamling med ham en enkelt dag i Manchester.

– Og gymnastikpigerne var en fornøjelse, de er jo utrolig disciplinerede – og jeg havde meget frirum til at arbejde, selv om deres trænere havde deres skarpe øjne åbne.

Er du tilfreds med resultatet?

– Ja, jeg er meget stolt af filmene.

Og noget tyder på, at Droga5 og Martin de Thurah har ramt en nerve: Da Michael Phelps og hans forlovede, Nicole Johnson, fik vist den færdige film sammen på Under Armours hovedkontor, begyndte de begge at græde. Det klip kan du se her

I Skandinavien er det Bacon, der repræsenterer Martin de Thurah, mens Epoch, der har produceret filmene for Under Armour, repræsenterer ham i USA.

Se de tre Under Armour-film herunder.

Michael Phelps

USA Women’s Gymnastics

Memphis Depay