Med 346 indsendelser satte Danish Digital Awards 2021 i maj rekord, og nu har juryen vendt tommelfingeren op for 114 af dem.

Dermed er cirka 32 procent af årets indsendelser til de i alt 16 kategorier videre til finalen.

Det mest shortlistede bureau er Merkle, det tidligere Isobar, der har fået hele otte finalepladser for fire forskellige kunder: Satair, Danske Spil, Brdr. Dahl og Gyldendal.

Lige i hælene følger Mensch/Sansir og NoA Ignite med syv finalepladser. Mesch/Sansir henter alle nomineringer for Visit Faroe Islands, mens NoA Ignite markerer sig med cases for Maersk, Interflora, DSB Digital Labs og Codan.

Lige efter kommer Hjaltelin Stahl med seks shortlister for tre forskellige kunder: Coop/coop.dk, Gjensidige og Danish Crown.

Vil skærpe nye kategorier

Om shortlisten siger Kim Jong Andersen, juryformand og stifter, Danish Digital Award, at niveauet også i år er højt.

Kim Jong Andersen, juryformand og stifter, Danish Digital Award. Foto: Kasia Køhler Larsen

– De point, der er givet – og det pointgennemsnit, der har skullet til for at klare cuttet til shortlisten – indikerer samme høje niveau som tidligere, siger han.

Der er dog plads til forbedring i de to nye kategorier, Startups og Digital Architecture, mener han.

– Niveauet hos de shortlistede i kategorierne er tilfredsstillende, men det vil nok være nødvendigt at skærpe kategori-betingelserne en smule, så det bliver tydeligere, hvad vi går efter, siger Kim Jong Andersen.

Mest shortlistede bureauer (tre eller flere shortlister)

Merkle – 8
Mensch/Sansir – 7
NoA Ignite – 7
Hjaltelin Stahl – 6
&Co./NoA – 5
Twenty Agency – 5
Netcompany – 5
IMPACT – 5
RBLM – 4
Dwarf – 4
Nord DDB – 3
OMD DK – 3
Alinea – 3

Han tilføjer:

– Men det er ikke usædvanligt, at det tager et par år at få kørt nye kategorier ordentligt i stilling.

Innovation intakt

Juryformanden glæder sig især over to ting på årets shortliste.

– Den ene er, at innovationsviljen og – evnen er intakt. Man kunne have frygtet, at det taktiske ville få overtaget under corona, men det ser ikke ud til at være tilfældet, siger Kim Jong Andersen. 

Den anden er, at den gode historie og branding ikke er skubbet i baggrunden til fordel for rent digitalt fokus:

– Det kan jeg godt lide. Der tales meget om digitale værktøjer og teknologiske muligheder, men når man ser på årets shortliste, er det tydeligt, at storytelling og branding lever i bedste velgående, siger han.

Kunderejsen og nye aktører

Kim Jong Andersen fremhæver en sidste ting, der springer i øjnene på årets shortliste.

Mest shortlistede kunder (tre eller flere shortlister)

Visit Faroe Islands – 7
Volkswagen DK – 5
Brdr. AO Johansen – 5
Søstrene Grene – 4
Coop/coop.dk – 4
DSB/DSB Digital Labs – 3
McDonald’s DK – 3
Montana Furniture – 3
Alinea – 3
Stofa – 3
Royal Unibrew 3

 

– Kunderejsen og kundeoplevelsen. Igen noget, der har været talt meget om i de senere år – måske talt mere end gjort. Men i år ser vi cases, der virkelig rykker på den front. Godt hjulpet på vej af corona, siger han.

Og så glæder juryformanden sig over, at “de store tunge IT-huse har meldt sig på banen som contenders i år.”

– Især Netcompany med fem shortlister – for et arbejde, som i øvrigt er fokuseret på kundeoplevelsen – har jeg lagt mærke til. Det er en spændende udvikling og også en udvikling, vi har ønsket.

Danish Digital Award, der tidligere er blevet uddelt af Dansk Annoncørforening, uddeles i år af Kim Jong Andersen og Dansk Markedsføring.

Prisuddelingen finder sted torsdag 26. august – mere om det her.

Hele shortlisten kan ses her – og herunder (alfabetisk rækkefølge pr. kategori).

Digital Activation

Adopt a KegAKQA GroupCarlsberg
Berørt/Touched – an artistic & collaborative response to the PandemicHjaltelin Stahl – Part of Accenture InteractiveCoop
Danmarks Største Virtuelle ØlsmagningRoyal Unibrew A/SRoyal Unibrew A/S
En digital løsning hvor alle vandtAmbitionVarelotteriet
Kom ind i kampenHjaltelin StahlGjensidige
Remote TourismMensch & SansirVisit Faroe Islands
Send en bog til BedsteNORD DDB Copenhagen & OMD DanmarkMcDonald’s Danmark
SofaskolenAlinea, Koncentrat og OnTapeAlinea
Volkswagen California Twenty AgencyVolkswagen Danmark

Digital Differentiation: Digital Design

Accord e-shop – LP’en er død. Længe leve LP’en.Dwarf A/SAccord
En himmel til forskelYellow UmweltVELUX
Et kort mindreSigniflyDigitaliseringsstyrelsen
Montana Furniture – Dansk design unlimitedIMPACTMontana Furniture
Muuto – En digital transformationDeptMuuto
Pension. Befriende anderledes.Heap A/SHeap A/S
SMK Open1508 A/SStatens Museum for Kunst

Digital Differentiation: Digital Proposition

AO365 – Når det passer dig!NetcompanyBrødrene A&O Johansen A/S
En himmel til forskelYellow UmweltVELUX
GANNIs digitale showroom – en B2B-oplevelse ud over det sædvanligeDeptGANNI
Lotto 2.0 – commerce-kæmpe i lommeformatMerkleDanske Spil
Remote TourismMensch & SansirVisit Faroe Islands
Satair MarketplaceMerkleSatair
StraksindbetalingMoneyflowVisma e-conomic
Studybox: Stream dine studiebøgerMerkleGyldendal

Digital Architecture

Søstrene GreneVertica A/SSøstrene Grene
Accord e-shop – LP’en er død. Længe leve LP’en.Dwarf A/SAccord
Air Greenland – sublime datadrevne kundeoplevelser i real tidNexusOneAir Greenland
En digital løsning hvor alle vandtAmbitionVarelotteriet
Ny BPM-platform i SkatteforvaltningenUdviklings- og ForenklingsstyrelsenUdviklings- og Forenklingsstyrelsen
Ægte Omnichannel – det seje trækMerkleBrødrene Dahl

Customer Experience

AO365 – Når det passer dig!NetcompanyBrødrene A&O Johansen A/S
Coop PrimeKonto – Loyalitet giver bonusHjaltelin Stahl – Part of Accenture InteractiveCoop
Den unikke mobiloplevelseInterflora & NoA IgniteInterflora Danmark A/S
Grundfos – Connecting all the dotsValtechGrundfos
Junkbusters – Junk made easyMustacheJunkbusters Group
Montana Furniture – Den ideelle digitale kunderejseIMPACTMontana Furniture
Remote TourismMensch & SansirVisit Faroe Islands
Topdanmarks chatbot GlobusTopdanmark Forsikring A/STopdanmark Forsikring A/S
Ægte Omnichannel – det seje trækMerkleBrødrene Dahl

Analytics & AI

DSB – Plads på RejsentNoA IgniteDSB Digital Labs
From Offline Data to Business Impactdentsu XBolia A/S
L’Oréal – AI powered digital automationWavemakerL’Oréal
Optikeren finder den rette styrkeMediacom GroupSpecsavers Northern Europe
Propensity Marketing – vejen til en stærkere CRM-indsatsHjaltelin StahlCoop.dk Shopping

Marketing Automation

Air Greenland – sublime datadrevne kundeoplevelser i real tidNexusOneAir Greenland
Digitalt håndværk med effekt på bundlinjenKaplan part of Accenture InteractiveSTARK Danmark
En vidunderlig vækstrejse med Marketing AutomationIMPACT ExtendSøstrene Grene
Fra alle til én – Hvordan Kristeligt Dagblad satte fokus på individuelle læserbehovKristeligt DagbladKristeligt Dagblad
Intelligent KunderådgivningResponsiveVelliv

The Greater Good

Everyone is an influencerMarketsquareIKEA Danmark 
Gør verdensmål til vores målGeelmuyden Kiese A/SDanmarks Statistik og 2030-panelet
SofaskolenAlinea, Koncentrat og OnTapeAlinea
Tak fordi vi er venner&Co/NoA og NoA IgniteCodan og Ældre Sagen 
The Second Hand CampaignMarketsquareIKEA Danmark
ultraperfektDR, Branding & BrugerrelationerDR Ultra

Startups

Adnami – Start upAdnamiAdnami
deepdivr – analyseplatformen der allerede bruges af de største danske annoncørerdeepdivr.iodeepdivr
Mambeno – børnefamiliens butlerShape A/SMambeno
Pension. Befriende anderledes.Heap A/SHeap A/S
Straksindbetaling fra MoneyflowMoneyflow Moneyflow 
TAKT – rethinking the furniture businessTAKT A/STAKT A/S
Undo ForsikringUndo ForsikringUndo Forsikring

Branded Content – kampagnedrevet

An Ad For An AdRobert/Boisen & Like-mindedStofa
Danmarks Største Virtuelle ØlsmagningRoyal Unibrew A/SRoyal Unibrew A/S
Det kræver mere end mor trorOMD Danmark & NORD DDB CopenhagenMcDonald’s Danmark
Disconnected&Co. / NoA og NoA IgniteA.P. Moller – Maersk A/S
Remote TourismMensch & SansirVisit Faroe Islands
Tak fordi vi er venner&Co/NoA og NoA IgniteCodan og Ældre Sagen 
The big danish bacon pre-rollHjaltelin StahlDanish Crown
What’s in My Bag?&Co. / NoAPatent- og Varemærkestyrelsen

Branded Content – Relevant over tid

Danmarks Største Virtuelle ØlsmagningRoyal Unibrew A/SRoyal Unibrew A/S
I Røven af 4. DivisionRobert/Boisen & Like-mindedSydbank
Podcasten ‘Rejsen’ med Danijel ‘Drux’ DeleticHeartbeats & OMD DanmarkDSB
SofaskolenAlinea, Koncentrat og OnTapeAlinea
Sådan øgede Søstrene Grene organic reach med 285% på 5 årSøstrene GreneSøstrene Grene
Volkswagen California Twenty AgencyVolkswagen Danmark

Innovation

AO365 – Når det passer dig!NetcompanyBrødrene A&O Johansen A/S
Blade Asset ManagementCreuna Danmark A/SVestas Wind Systems
DSB – Plads på RejsentNoA IgniteDSB Digital Labs
Med Swipe har Salary sat lønnen fri for danskerneSalarySalary
Remote TourismMensch & SansirVisit Faroe Islands
Sikkerhedsstyrelsen – HuswebDwarf A/SSikkerhedsstyrelsen
Undo ForsikringUndo ForsikringUndo Forsikring
Volkswagen California Twenty AgencyVolkswagen Danmark

Commerce

AO365 – Når det passer dig!NetcompanyBrødrene A&O Johansen A/S
Coop PrimeKonto – Loyalitet giver bonusHjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive & OMD DanmarkCoop
Den unikke mobiloplevelse. E-commerceInterflora & NoA IgniteInterflora Danmark A/S
Lotto 2.0 – commerce-kæmpe i lommeformatMerkleDanske Spil
Montana Furniture – En ny web- og e-handelsløsningIMPACTMontana Furniture
Satair MarketplaceMerkleSatair
Studybox: Stream dine studiebøgerMerkleGyldendal

The Big Idea

Adopt a KegAKQA GroupCarlsberg
360° VR SPACE SAFARI | ØRSTEDKhoraØrsted
An Ad For An AdRobert/Boisen & Like-mindedStofa
Remote TourismMensch & SansirVisit Faroe Islands
TeAR Down This WallVirtueDDR Museum
The Fake Investor&Co. / NoAPatent- og Varemærkestyrelsen 
Volkswagen California – The Big IdeaTwenty AgencyVolkswagen Danmark
WWF Life AdEnvisionWWF

ROI

An Ad For An AdRobert/Boisen & Like-mindedStofa
Digitalt håndværk med effekt på bundlinjenKaplan part of Accenture InteractiveSTARK Danmark
En målrettet SEO-strategi skabte  ROI på 9116 % for IT-leverandør AteaInboundCPHAtea
føtex PlusWibroe, Duckert & Partners / Creuna Danmarkføtex
HÅR(DT) ARBEJDE LØNNER SIGNordlid Hårklinikken ApS
McDonald’s vej til vedvarende vækstOMD Danmark / NORD DDB CopenhagenMcDonald’s Danmark
Remote TourismMensch & SansirVisit Faroe Islands
Volkswagen California Twenty AgencyVolkswagen Danmarkk

Digital Transformation

Anna & Claras digitale eventyrSøstrene GreneSøstrene Grene
AO365 – Når det passer dig!NetcompanyBrødrene A&O Johansen A/S
EPOS -Building a global businessIMPACTEPOS -Building a Global Business
Grundfos – Transforming to EmpowerValtechGrundfos
Intelligent KunderådgivningResponsiveVelliv
Sikkerhedsstyrelsen – HuswebDwarf A/SSikkerhedsstyrelsen
Vestas: Mobile løsninger til forretningskritisk dataTrifork Smart EnterpriseVestas Wind Systems A/S