OPDATERET: At få SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, til at få våde øjne for rullende kameraer på Folketingets talerstol var ikke et specifikt mål, da Børns Vilkår, Egmont Fonden og bureaupartneren Uncle Grey forleden satte stole op foran Christiansborg.

Det var imidlertid det, der skete, da SF-formanden under Folketingets åbning 6. oktober adresserede de tomme stole, der var stillet op udenfor.

Stolene var sat op som en del af en kampagne fra Børns Vilkår og Egmont Fonden i forlængelse af rapporten ”Skolens tomme stole” om børns fravær i folkeskolen.

– Af og til må der en form for aktivisme til for at skabe den nødvendige opmærksomhed, lyder det fra Lars Samuelsen, Creative Chairman hos Uncle Grey, der er bureauet bag idéen med stolene.

Og både rapporten, problemstillingen og stolene har da også fyldt godt op i de landsdækkende mediers nyhedsudsendelser i denne uge.

Lars Samuelsen, Creative Chairman, Uncle Grey. Foto: PR.

Hos Uncle Grey estimerer man, at stolene er nået ud til over 2.000.000 danskere på 24 timer.

Det svarer til omkring halvdelen af den danske befolkning i målgruppen +18.

– Interessen har været større, end vi havde turdet håbe på, siger Lars Samuelsen.

Sat på dagsordenen

Og hos Børns Vilkår, hvorfra PR-indsatsen er drevet, oplyser pressechef Julie Troldborg, at man i forbindelse med rapportlanceringen har målt over 16 millioner potentielle eksponeringer i forskellige medier.

Stolene foran Christiansborg skulle som kreativt greb være med til at sætte det bekymrende høje fravær på dagsordenen. Især den politiske. 

Og hos parterne bag både rapport, kampagne og stole-idé glæder man sig da også over omtale i stort set samtlige nyhedsudsendelser.

Plus opmærksomhed under Folketingets åbningsdebat, mens stolene stod på Slotspladsen.

" Vi iscenesætter problemet på en måde, der er ”made for media”.
Lars Samuelsen, Creative Chair, Uncle Grey

– I runde tal når vi på 24 timer ud til cirka halvdelen af Danmarks befolkning og bliver et væsentligt emne på talerstolen under Folketingets åbningsdebat, siger Lars Samuelsen og tilføjer:

– Det skulle gerne være med til at skabe en opmærksomhed omkring problemet og bidrage til løsningsforslag.

Påtrængende og emotionelt problem

Hvorfor har I valgt et lidt aktivistisk præget kreativt greb?

– Flere og flere brands arbejder jo med aktivisme i dag. Og nogle problemstillinger kræver bare en tilgang, der er mere ekstrem og aktivistisk orienteret, hvis man vil have den opmærksomhed, der skal til, siger Lars Samuelsen og tilføjer:

Bred pressedækning

Rapporten, kampagnen og stolene foran Christiansborg fik omtale i mange medier – herunder bl.a.:

  • DR1 Nyheder 18.30
  • TV2 Nyheder 18.00
  • TV News hele dagen samt andre nyheder
  • Go´Morgen Danmark
  • Politiken forsiden af avisen og hjemmesiden
  • Berlingske
  • P1

– Og de tomme stole med autentiske fortællinger synes vi er et stærkt symbol på den problematik, der desværre alt for ofte findes i den danske folkeskole.

Lars Samuelsen mener, at aktivisme i forskellige udformninger kan skabe opmærksomhed på en måde, som traditionel kommunikation har svært ved at matche:

– Det her handler om et problem, som er både påtrængende og stærkt emotionelt. Så derfor var aktiviteten designet til at sætte det på spidsen med dramatisk effekt og symbolik, siger han og tilføjer:

– Du kan sige, at vi iscenesætter emnet på en måde, der er ”made for media” og gør det visuelt interessant for pressen at videreformidle historien.

Artiklen er opdateret med tal for potentielle eksponeringer fra Børns Vilkår. Det er organisationen selv, der har stået bag PR-indsatsen i forbindelse med lanceringen af rapporten.