Det danske delebil-brand GreenMobility træder på marketing-pedalen og sætter kurs mod flere europæiske byer. 

En ny kapitalindsprøjtning på 75 millioner kroner, der kom på plads i oktober, skal bidrage til ekspansionen.

Og marketing spiller en afgørende rolle i strategien, siger Steffen W. Frølund, CMO, GreenMobility til Markedsføring.

– Vi har brugt en del tid sammen med vores bureau, The Unicorn, på at finpudse identiteten og strategien i to niveauer: Internt og i forhold til vore 2025-ambitioner, siger han og tilføjer:

– Vi skulle gerne nå omkring 10.000 biler i 30 europæiske byer, og så har vi en ambition om, at vores indsats skal bidrage til en 10-dobling af brugerbasen.

Aarhus har en god størrelse

Størrelsesmæssigt går man efter byer à la Aarhus og lidt større – med et indbyggertal mellem de 300.000 og 500.000, oplyser Steffen W. Frølund.

Steffen W. Frølund, CMO, Green Mobility. Foto: PR.

– Vi kigger typisk ind i byer af den størrelse for at vise, at vi kan tjene penge på konceptet, siger han.

I september 2020 plantede man flaget i belgiske Antwerpen og Gent, og i julemåneden er ambitionen at også Helsinki kommer med på kortet.

Men millionbyer som Paris, London, Berlin og Madrid er ikke det primære fokus.

Hvorfor ikke?

– Vi har jo store konkurrenter, som primært tænker i den retning. Og det er ikke, fordi vi slet ikke kigger den vej. F.eks. ser vi lidt på Bruxelles lige nu, hvor vi er gået ind i Belgien. Men det er ikke det primære.

Nålestiks-operationer

Rent marketing-strategisk går GreenMobility ind i de respektive byer med en tilgang, man kunne kalde ”nålestiks-operationer”:

– Det betyder, at vi lægger vores budskaber og kampagnefokus til rette efter hver enkelt by og dens særlige egenskaber eller kendetegn, siger Steffen W. Frølund og tilføjer:

– Så reelt kan du sige, at for hver enkelt indsats starter vi fra nul med at bygge brandet op.

I praksis bygger GreenMobilitys marketing-univers på brugermønstre, som er relevante for hver enkelt by.

– I Gøteborg kan det eksempelvis handle om dårlige transportmuligheder til lufthavnen, i Malmø om smutturen over broen til København – og i Antwerpen er det f.eks. studiemiljøet, der er interessant at tage fat i, forklarer Steffen W. Frølund.

" For hver enkelt indsats starter vi fra nul med at bygge brandet op.
Steffen W. Frølund | CMO | Green Mobility

Han uddyber:

– Så når vi planlægger at gå ind i en ny by, så kigger vi på en stribe forskellige faktorer, makroøkonomi, demografi, infrastruktur, kriminalitet, og meget andet. På den måde kan vi med vores markedsføring stille forskellige relevante brugs-scenarier op.

Mål: Lokale hubs

I Antwerpen er der i øjeblikket 150 GreenMobility-elbiler til rådighed, som virksomhedens lokale belgiske street team vedligeholder. 

Og ifølge Steffen W. Frølund er den belgiske model den, man gerne vil gå efter andre steder:

– Målet er at oprette lokale hubs som f.eks. i Belgien, så teknikken ligger lokalt. Men det er klart, at der er lokal lovgivning, myndighedsbeslutninger og rammevilkår, som vi hvert enkelt sted skal rette os efter, siger han.

Holder jeres planer vand, nu hvor coronakrisen hærger?

– 2020 har jo nærmest varet et årti, og det er klart, at der kan være særlig lokale udfordringer i den forbindelse, men foreløbig kører vi efter planen, siger Steffen W. Frølund, der tiltrådte jobbet som CMO hos GreenMobility i januar.

Martin Vibe, CEO, The Unicorn. Foto: PR.

Brug din by”

Hos The Unicorn, som i årets løb har samarbejdet med GreenMobility om at klargøre platformen til den nye kommunikation, siger CEO, Martin Vibe: 

–  Det, vi har lavet for Green Mobility, er hele platformen Din By. Din Bil. I sin kerne handler det mindre om bilerne i sig selv, og mere om at bruge sin by – og ikke mindst tage sig af den ved at køre grønt. 

Og så har kunsten været, uddyber Martin Vibe, at holde den samme tonalitet og kerne, uanset hvilket marked, hvilken by og brugssituation, man er i: 

– Ordet “bybil” findes jo heller ikke andre steder end i Danmark, og derfor var en del af opgaven også, at komme med et budskab, der rummer bilen i byen.

Også til erhverv

Rent praktisk indrykker GreenMobility selv medier – bortset fra offline, som OMD tager sig af. Og så leverer The Unicorn en toolbox.

– Steffens organisation skal jo kunne producere og udkomme selv i de enkelte lande, så vi har lavet toolboxen med billeder, film osv, forklarer Maritn Vibe og tilføjer:

– På den måde kan Steffen og hans kollegaer sætte et ensartet marketingfodspor – med respekt for lokale indsigter.

Seneste skud på stammen er brugeroplevelser til erhvervskunder: GreenMobility Business.

Det kan du se en film om her.