Markedsføring har i december bedt et udpluk af årets Rambuk-vindere sætte ord på året, der gik – og året, der kommer.

I dag har Line Nielsen, Head of CRM & Campaigns, Scandlines, taget udfordringen op.

Vi spurgte hende, fordi hun sammen med IUM i november vandt Marketing Automation Prisen for casen ”Equilibrium”.

Den bedste kampagne i 2020 var… 

… ikke en kampagne. Jeg vil hellere fremhæve Matas, der har gjort en kæmpe indsats digitalt, og som ikke bare taler om at sætte kunden i centrum. De gør det. Et godt eksempel er deres satsning på at hjælpe kunderne med at vælge rigtige produkter digitalt. Selv om der ikke nødvendigvis er et direkte salg i det, er det et tydeligt eksempel på kundeindsigt og forståelse med positiv afsmitning på brandet, som også har bevist, at det er effektivt. Det er et forbillede for mig.  

Årets største marketing-overraskelse var, da… 

… media begyndte at have direkte kundekontakt udenom mediebureauerne. Hele opbruddet i mediabranchen, som godt nok har været i gang i lang tid, har fået endnu et tvist med TV 2’s direkte kundekontakt. Det giver os på kundesiden flere muligheder i forhold til, hvordan vi vil arbejde med media. For mig har det krævet en del overvejelser i forhold til hvilke kompetencer, vi skal have i marketingafdelingen, og hvilke vi skal hente hos bureauer. Ind til videre har vi testet forskellige modeller.

Årets mest opsigtsvækkende marketing-jobskifte var … 

… TV 2’s oprustning for at kunne håndtere den direkte kundekontakt.

Efter pandemien ramte, er jeg begyndt at… 

… følge markedsudviklingen meget, meget tæt i Sverige, Danmark og Tyskland. At ændre markedsstrategi og derfra ændre planer og budskaber afhængig af markedsudviklingen – og reducere antallet af kanaler i spil primært til dem, vi har in-house. Jeg udnytter også tiden til at få revurderet og opgraderet design-profilen for Scandlines, BorderShop og SMILE fra strategi til dagligdagens skabeloner. Det bliver langt hurtigere og mere enkelt at rulle en kampagne ud i butikker og på færger, når vi får kunder igen.

I 2021 vil hele marketingbranchen tale om… 

… corona, naturligvis. Og som følge af det, om optimering og effektivisering af markedsindsatsen.