Den danske gren af den globale virksomhed dentsu lancerer i slutningen af september en markedsplads for digitale annoncer, der skal skabe større transparens om annoncekronerne.

Målet er, at Dentsu marketplace skal tage noget af kontrollen tilbage fra blandt andet Google og Facebooks lukkede økosystemer, eller walled gardens som de populært kaldes.

“Vi gør det her for at skabe mere klarhed og synlighed og få annoncørerne til at købe sig ind på danske medier. Det er en forlængelse af vores Køb dansk-initiativ,” siger Ulrik Petersen, der er CEO hos dentsu, mens Rasmus Viberg-Holde, executive director, tilføjer:

“Og give annoncørerne større kontrol.”

Som det fungerer nu, ved annoncørerne ikke, hvor mange af deres penge, der rammer mediet – og hvor stor en andel, der forsvinder til teknologiske mellemled på vejen derhen.

“Med vores digitale markedsplads kan annoncørerne få klarhed over, hvor meget der går til hvad,” siger Ulrik Petersen.

Køb dansk er et datasamarbejde mellem JP/Politikens Hus og dentsu, der havde til formål at få danske annoncører til at købe sig ind på danske medier.

Samarbejder med TV 2

Udover at give annoncørerne indsigt i, hvor deres penge ryger hen, så skal markedspladsen også sikre, at pengene ikke går til de forkerte medier.

“I dentsu har vi en forpligtelse til at skabe performance samt give vores kunder klarhed over, hvad deres penge går til. Herudover at sikre, at annoncerne går til brand safe-medier med høj kvalitet og mange visninger,” siger Rasmus Viberg-Holde.

Indtil videre samarbejder de med TV 2 og Concept og lukker andre aftaler, før de lancerer.

 “Lige nu er der et fragmenteret økosystem, og der er meget snak om, hvad der sker, når tredjeparts-cookies dør. Vi prøver at skabe et rum for samarbejde mellem annoncører, bureauer og medier, hvor vi kan produktudvikle og sætte nye standarder for digital annoncering – som f.eks. førstepartsdata-beriget indkøb af high impact-formater,” siger dentsus executive director og tilføjer:

“Vi gør det her for at skabe en fremtidssikret måde at købe digitale annoncer. Det handler ikke om at skabe kortsigtet vækst, men at sikre vores fremadrettede digitale tilbud og rådgivning overfor vores kunder,” siger Rasmus Viberg-Holde.

Læs også: