Da Simon Størup for nylig afleverede en opgave på andet semester på DMJX, Kreativ Kommunikation, havde han ikke forestillet sig, hvad dén aflevering ville føre med sig.

Dels har den ”kunde”, Simon udviklede ideen til, Visit Nordjylland, taget kontakt til ham.

Og dels har han – ud over en masse ros fra kendte brancheprofiler – fået indtil flere henvendelser om møder, potentielle job og praktikpladser.

– Opgaven handlede lidt forenklet om at få tekst og billede til at give mere end bare en tekst og et billede. Lidt som når man skal have to og to til at give fem, siger Simon Størup til Markedsføring og tilføjer:

– Men at min idé endte med at stikke af, som den gjorde, det havde jeg ikke lige set komme.

Startede med naturbilleder

Simon Størup er selv nordjyde, men bosat i København, og det var også præcis hans udgangspunkt, da opgaven på Kreativ Kommunikation skulle løses.

"Jge har vist kun et billede fra en julefrokost. kan du bruge det?" Simon Størup, studerende på DMJX, KK 20-23. Foto: Privat.

– Jeg bærer nok som mange andre på den dualitet, der ligger i på den ene side at være en ”gæv nordjyde” og på den anden side en ”trendy københavner”, siger han og uddyber:

– I starten sad jeg i grunden bare og kiggede på nogle naturbilleder. Den der ro, ikke? Og så kom jeg til at tænkte kontraster. Som f.eks. den sindssyge larm, der sommetider kan være inde i København. 

Siden kom idéen om, at netop ro kunne være en oplagt reklame for Visit Nordjylland – for at trække storbymennesker til – og sådan blev det.

" Det er reklame, som det er bedst, fordi det kan rejse på tværs af stort set alle platforme.
Jacob Holst Mouritzen, founder & partner, Holst Mouritzen, om Simons opgave

Opgaven blev afleveret, men da Simon Størup valgte at dele det på sin Twitter-profil den 19. marts gik det stærkt.

Tweet vakte opmærksomhed

– Jeg bruger mest Twitter, når jeg bruger de sociale medier, og det gik rimeligt vildt for sig, da jeg lagde mit arbejde op. På kort tid fik jeg tæt på 530 likes og 25 retweets. Og pludselig begyndte andre at dele billedet på Facebook og LinkedIn, fortæller Simon Størup.

En af dem, der bemærkede Simons billede, var Jacob Holst Mouritsen fra konsulentbureauet Holst Mouritzen.

Han delte billedet på Facebook, og var som de fleste andre i første omgang ikke opmærksom på, at der var tale om en studieopgave.

Jacob Holst Mouritzen, founder & partner, Holst Mouritzen. Foto: LinkedIn

Men det ændrer ikke hans opfattelse.

– Jeg kan lide den, fordi den er simpel. Et budskab, der landes med kant og målgruppeindsigt. En god og enkel indsigt med en rammende tekst sat ovenpå en stærk ”key visual”. Det er reklame, som det er bedst, fordi det kan rejse på tværs af stort set alle platforme, skriver han i en kommentar til Markedsføring og uddyber:

– Den virker på sociale medier, på print, som lille reklame på YouTube (hvis man filmede det og lagde lyd på), såvel som outdoor og TV. Og – vigtigst af alt – så markedsfører den faktisk det produkt, der skal sælges på den helt rigtige måde. Her finder man ro. Så der er sådan set intet at udsætte på den reklame.

”Kunden” tog kontakt

I mellemtiden havde også andre opdaget Simon Størups opslag – som f.eks. Visit Nordjylland selv.

Herfra skrev Rebecca Green Cupido, markedschef for fælles vækst, Destination Nordvestkysten, på LinkedIn til Simon: ”God idé. Giv mig lige et kald”.

– Det gjorde jeg selvfølgelig, og de var vilde med idéen, fortæller Simon Størup, der føler sig ”lidt overvældet”.

– Altså, det er jo helt vildt fedt for mig som studerende at få den synlighed, så nu glæder jeg mig til at se, hvad der kommer ud af det, siger han og tilføjer:

– Det betyder jo også, at jeg måske får mulighed for at sætte konkret og reel effekt på mit CV.

Og måske kan Simon Størup om kort tid sætte meget mere end det på sit CV.

”Skriv lige til mig”

Foreløbig har tre bureaufolk således været aktive i forhold til at skabe kontakt til Simon Størup.

En af dem er Martin Dean, partner i performance-marketingbureauet Mighty Monday.

Han tror i starten, som mange andre, at der er tale om en ”rigtig reklame”, og skriver, da det går op for ham, at det er en skole-opgave, følgende på LinkedIn til Simon:

– Øv — den havde været god live. Fedt lavet, Simon! Skriv lige til mig her på LI. Kan se du kigger efter job.

Siden skriver også et ejendomsselskab ved navn Roof til Simon og beder ham henvende sig i forhold til en eventuel ansættelse.

Og pludselig stepper yderligere to bureauer ind på scenen: Advice og Brandhouse.

Mark Mikael Müller, Chief Creative, Advice, er en af dem, der har rakt ud til Simon. Foto: LinkedIn.

To kendte bureauer viser interesse

Først skriver Mark Mikael Müller, Chief Creative, Advice, til Simon: ”Hej Simon, når du en dag ikke sidder og skriver subtile Gilli-svinere, så overvej om vi skulle drikke en jobkaffe?”

Den følger vi lige op på.

Hej Mark, jeg har lige talt med Simon Størup fra DMJX, KK, og han fortæller, at I har været i kontakt. Vil du fortælle, hvorfor du synes reklamen er fed? Og om du overvejer at hyre ham?

– Det er korrekt! Jeg har faktisk fulgt Simon på Twitter gennem noget tid, hvor han ofte kaster sig ud i skæve formuleringer og absurde indfald. Han virker i hvert fald som en god skriver med et godt hoved, skriver Mark Mikael Müller som svar på Markedsførings spørgsmål.

Han tilføjer videre, at ”Gilli-overskriften bare er en genial reference til kontrasten mellem Nordjyllands rolige lune og Københavns overfladeræs”:

– Og så er det en fin hyldest til den gamle Harley Davidson-overskrift: “Somewhere on a plane there’s a man trying to rip open a small bag of peanuts.” Den slags håndværk gør i hvert fald mig nysgerrig og kalder som minimum på en snak. 

" Det ville da være hul i hovedet ikke at gøre studiet færdigt.
Simon Størup, studerende, DMJX, Kreativ Kommunikation 20-23

Siden liker Brandhouses CD-team, Louis Pilmark og Jeppe Ritz, Simons oprindelige tweet, og Louis Pilmark skriver til Simon: 

– Fedt, Simon. Når du en dag mangler en praktikplads, står der en stol klar hos Brandhouse.

Twitter-projekt lykkedes

Og så til 10.000 kroner spørgsmålet: Dropper du nu ud af studiet?

– Nej. Altså, jeg kigger da lidt på at lave selvstændig konsulentvirksomhed og har også et registreret firmanummer, men det ville da være hul i hovedet ikke at gøre studiet færdigt, siger han og tilføjer, at han med en bachelor, HA com, fra CBS, jo strengt taget godt kunne stoppe studiet og tage et job.

– Men det er ikke planen. Jeg har hænderne nede i det praktiske, og jeg synes, hver eneste opgave er meningsfuld. Og så synes jeg, de to uddannelser supplerer hinanden godt: Teorien fra CBS og praktikken fra KK. Det har jeg det fint med, siger Simon Størup og tilføjer:

– Så jeg må sige, at mit lille Twitter-projekt er lykkedes.

Twitter-projekt …?

– Ja, da jeg startede på KK, besluttede jeg mig for sjov for at tweete en gang om dagen i et forsøg på at få fodfæste og kontakter i den kreative branche. Og i dag er det da vildt at se, at det rent faktisk har virket.