De store annoncører flokkes stadig om Oscar-festen.

Således også om den 93. i rækken, der løb af stablen i Hollywood natten til mandag, og hvor den danske film ”Druk” løb med en af de gyldne statuetter.

Brands som Verizon, General Motors, Google, Expedia og det franske vodkabrand grey Goose kæmpede undervejs om at stjæle seernes opmærksomhed.

Og det er ikke småpenge, der lægges for at få lov at vise en reklamefilm ved begivenheden.

Ifølge AdAge kunne TV-stationen ABC, der sendte showet, sælge en 30 sekunders plads i reklameblokken for to millioner dollar, svarende til knapt 12,5 millioner danske kroner.

Ikke billigt, men dog mindre end halvdelen af, hvad de amerikanske TV-stationer normalt henter ind for 30 sekunder under den årlige finale i NFL-ligaen, Super Bowl

Sidste år solgte TV-stationen Fox således 30 sekunders reklameplads for 5,6 millioner dollar – svarende til op mod 38 millioner kroner. 

Faldende seertal

De markante priser skyldes naturligvis seertal.

Og selv om disse er for nedadgående, skriver AdAge, så er awardshows – ud over de store sportsbegivenheder – ”annoncørernes bedste bud, hvis de vil nå rigtig mange mennesker på samme tid.”

Det amerikanske medie har kigget på seertal fra store TV-begivenheder det seneste år, og konkluderer, at det er ”svært ikke at se en negativ trend”.

Super Bowl 2021 havde ifølge AdAge det laveste seertal siden 2007. Golden Globe seertal faldt med 60 procent – og Grammy-festen tiltrak det laveste seertal i sin 63-årige historie.

Og ja, også Oscar-festen i 2020 måtte konstatere det laveste seertal i historien: 23,6 millioner. I 2014 var tallet ifølge Statista.com på 43,7 millioner.

Se en af Oscar-reklamefilmene her – fra Grey Goose.