Cannes: Den danske regering sponserede den nye kategori i Cannes, ”Product Design”, med en halv million kroner. Da juryen skulle bedømme indsendelserne var ikke en eneste indsendelse signeret et dansk bureau eller virksomhed.

Det fik det danske jurymedlem Lars Larsen fra Kilo Design til at mene:

– Det må kunne gøres bedre. Her var en enestående chance for at markere de danske evner, og det burde være udnyttet bedre, ikke mindst kategoriens første år. Det bliver med garanti ikke lettere, sagde Lars Larsen efter juryen havde tildelt det hollandske firma G-Star Grand Prix’en for den fremragende idé ”RAW”, nemlig at genbruge det plastik, der er smidt ud som affald i oceanerne til at lave et slags denim-stof af.

Hvorfor sendte ingen danske bureauer noget ind til Cannes? Tre dygtige bureauer i design-genren, alle potentielle indsendere, ønsker ikke at gå til blokken med kommentarer, blot lyder det kollektivt:

– Det har overhovedet ikke været kommunikeret tilstrækkeligt. Vi anede ikke noget om potentialet ved at være med i Cannes Lions.

Nu brugte handels- og udviklingsminister Mogens Jensen to dage på den sponserede stand i Palais des Festival, som Kreativitet & Kommunikation (K&K), Bolia.com og Rosendahl havde indrettet smukt og fint, men derudover var det danske fingeraftryk på VM i reklame fraværende.

TV 2’s lejemål af La Gold Plage stranden et stykke ude af Croisetten fungerede fint som mødested for svedige og tørstige danskere, men det var et privat arrangement, og ikke en del af ”det officielle Danmark”.

Ingen kommentarer

Forhistorien på Product Design-arrangementet er, at K&K foreslog Udenrigsministeriet at gå ind med et sponsorat af den nye kategori på 500.000 kroner, som den daværende handels- og udviklingsminister Pia Olsen Dyhr forhandlede hjem sidste år direkte med Philip Thomas, CEO for Cannes Lions-festivalen.

Han lovede, at Cannes ville bruge sit reach til at sende informationerne ud via de officielle kanaler, men i Udenrigsministeriet er man udmærket klar over, at det var Dansk Erhvervs og K&Ks opgave at sikre, at informationen nåede ud til relevante danske interessenter.

Ved siden af sponsorpengene, altså statens halve million kroner, er der brugt yderligere mindst en million kroner på den danske stand, nemlig via de virksomheder, der faktisk bidrog til indretningen. De har opnået krone-til-krone tilskud via eksportfremme-ordningen, altså yderligere en lille halv million kroner offentlige penge.

I Dansk Erhverv ønsker man slet ikke drøfte eksekveringen af opgaven i Cannes. Hverken om projektet var godt nok tænkt, eller om tovholderne i K&K gjorde arbejdet godt nok. Dansk Erhvervs holdning er kort og godt, at den diskussion bør tages med Kreativitet & Kommunikation:

– Derfor får du ingen kommentarer til det af os, lød det.

K&K: en positiv erfaring

Vi har spurgt Kreativitet & Kommunikation, om de har evalueret indsatsen?

– Endnu ikke, men jeg har kun hørt arrangementet omtalt positivt, siger Mona Juul, Bestyrelsesformand i K&K. ”Og derfor har jeg også meget svært ved at forstå, at der kan komme en negativ historie ud af en positiv indsats, nemlig et dansk sponsorat af den nye kategori i Cannes.”

Det er heller ikke sponsoratet, der undrer. Det er den manglende kommunikation? Ingen indstillinger til kategorien siger vel, at noget er gået galt?

– Nu vil jeg ikke fornærme de dygtige folk i vores branche, men det er min fornemmelse, at vi er lidt for tilbageholdne, at vi dukker hovedet og ser tingene an. Jeg er overbevist om, at vi har danske indsendelser med næste år.

Philip Thomas var tilfreds med indsatsen i Palais’et, men det skal han jo sige. Han tjener jo penge på det. Er du sikker på, at K&K har kommunikeret godt nok?

– Vi kunne da sagtens have gjort endnu mere, men både Cannes Lions og K&K har kommunikeret om ikke massivt, så ganske meget. Vi har haft indsatsen i Cannes oppe på vores generalforsamling, og derfor nægter jeg at tro på, at vore medlemmer ikke kendte til den nye kategori og mulighederne.

Nu kunne det være bureauer og virksomheder uden for K&K, der er skarpere på Product Design end K&Ks medlemmer?

– Det kan man da ikke afvise, men jeg vil fastholde, at vi synes, arrangementet var positivt, og at danske virksomheder og bureauer bestemt kunne bidrage i den rigtige ende af skalaen. I det halvanden time lange møde, vores minister Mogens Jensen havde med Martin Sorrell, fortalte han med begejstring om dansk design og eksportmulighederne.

– Så andre har en positiv holdning til Danmark, og det kunne vi måske godt lære lidt af og ikke være så afventende, når et nyt tiltag som det danske sponsorat af Product Design-kategorien. Det er i min bog en positiv historie, der bliver endnu bedre, når danske bureauer næste år sender deres arbejder ind, slutter Mona Juul.

Foto: Anders Brohus