Danske virksomheder bruger årligt 30 milliarder kroner på markedsføring, hvor af en tredjedel bruges til tryksager, brochurer, visitkort, bøger og plakater et cetera.
Ikke meget tyder på, at tryksagskommunikation forsvinder foreløbig, mener arrangørerne bag konferencen ”Tryksager og tekster, der virker”, hvor der i dag og i morgen vil blive fokuseret på fordelene ved tryksagskommunikation.
– Det papirløse samfund er udsat. Aldrig er der blevet brugt så meget papir som nu. For eksempel i form af gratisaviser og kundemagasiner, der er forholdsvist nye medier, siger Janne Høgshøj, bureaukonsulent i papirvirksomheden Papyrus, der er medarrangør af konferencen.
Hun beretter om en markant stigende interesse for det anderledes og kreative papir, som kan matche produkt og budskab. Det kan for eksempel være en ølproducent, hvis brochurer og visitkort er trykt på papir med ølpartikler.
– Det gjorde man ikke på samme måde i gamle dage, og udviklingen skal selvfølgelig ses i lyset af, at der i dag udvikles papir med forskellige partikler og overflader. Papir med bark, glas, øl og læderpartikler er en hel videnskab, som åbner for markedsføringsmæssige muligheder, siger Janne Høgshøj, der har 35 år på bagen i den grafiske branche.
Hun peger samtidig på, at tryksagskommunikation repræsenterer et modsvar til den elektroniske markedsføring, og at papir er et ”roligt og afstressende medie”.
sd