XL-BYG, der driver 107 byggemarkeder og en webshop herhjemme, slog i 2017 ind på den datadrevne marketingvej i samarbejde med mediebureauet Mediacom, og det har kæden ikke fortrudt.

Satsningen har nemlig siden genereret en stærkt stigende andel af byggemarkedskædens omsætning på 8,5 milliarder kroner om året

– Vi er pænt over indeks 100, så vi er godt tilfredse, siger Helene Birk, marketingchef i XL-BYG, der mener, at den vigtigste læresætning for detailkæden i processen har været, at ”der er enorm forskel på, hvordan vores kunder forbereder sig til et køb”.

Derfor arbejder XL-BYG på baggrund af data fra kundernes onlinesøgninger, observeret adfærd, kundeundersøgelser, fokusgrupper, Google Trends og andre datakilder, nu med kunder i fire målgrupper i marketingstrategien.

Det drejer sig om: Den kvalitetsbevidsteden kreative, den semiprofessionelle og den meget prisbevidste kunde.

Den semiprofessionelle

Velkommen til Dansk Markedsføring

For at kunne læse vores artikler beder vi dig om at tilmelde dig vores nyhedsbrev - så holder vi dig opdateret med de skarpeste indsigter og branchenyheder direkte i din indbakke. Helt gratis.

Indtast venligst fornavn.
Indtast venligst efternavn.
Indtast venligst korrekt e-mailadresse
Accepter venligst vores betingelser for at tilmelde dig

Er du allerede medlem?