Det globale digitale bureaunetværk Dept har købt det danske bureau Sorthvid med 30 medarbejdere for et ikke oplyst beløb.

Dermed fortsætter Dept, der i sommeren 2018 også købte danske QuantAds, offensiven på det danske marked, som Lasse Loftin Rasmussen, partner og direktør for digital marketing i Dept, betegner som ”et brohoved ind i resten af Norden”.

– Opkøbet styrker vores position, og det skal ses som et led i vores nordiske ekspansion, siger Lasse Loftin Rasmussen, der i december 2019 forlod posten som Managing Director i det digitale bureau for at frigive mere tid til at forfølge Depts opkøbsstrategi i Danmark og Norden.

Er I nu færdige med at købe op?

– Nej, det er vi ikke. Vi afsøger i øjeblikket markedet for at finde et godt match til resten af Dept blandt de kreative digitale bureauer i Danmark og resten af Norden, siger han.

Sorthvid-stiftere bliver Dept-partnere

Dept overtager med købet alle aktier i det digitale designbureau Sorthvid. Peter Risborg og Jonas Roland Therkildsen, som sammen stiftede Sorthvid i 2008, reinvesterer efter salget af bureauet begge ”en betydelig andel” i Dept og fortsætter i den daglige ledelse.

De bliver begge direktører i ”design-delen” af Dept, der i en periode fortsætter under navnet Sorthvid.

Som følge af opkøbet rykker Sorthvid, som blandt andet kan skrive Pandora, Københavns Lufthavne, BoConcept og Magasin på kundelisten, senere på året sammen med Dept. Dermed kommer Depts danske kontor til at rumme godt 100 medarbejdere.

”Et stort spring for os”

Det er en generel efterspørgsel efter ”digitale totalløsninger”, der fik de to stiftere af Sorthvid til at sige ja tak til at blive en del af Dept.

– Med vores indtræden i Dept løfter vi os på bredden af vores kompetencer og bliver en del af en hurtigt voksende international virksomhed. Rent strategisk er det her et stort spring frem for os, siger Peter Risborg i en meddelelse udsendt i forbindelse med handlen. 

For de 30 ansatte i Sorthvid betyder salget, at de nu bliver del af et internationalt digitalt bureau med mere end 1.500 kollegaer i 13 lande. 

Nye muligheder

Peter Risborg mener, at det giver ”de ansatte nogle spændende nye muligheder i dagligdagen”.

– På medarbejdersiden er der stor begejstring for vores indtræden i Dept. Vi kommer fremover til at arbejde integreret på tværs af Depts kontorer og kompetence, siger han og fastslår, at “det er helt oplagt, at vores folk kommer til at arbejde på projekter ud af for eksempel Amsterdam, Berlin eller London, hvor vi og kunderne måtte have projekter kørende”.

Ifølge Lasse Loftin Rasmussen har Sorthvid i længere tid været en interessant opkøbskandidat for Dept.

– Vi har arbejdet sammen med Sorthvid-teamet i flere år. Peter og Jonas har skabet et stærkt hold af UX- og tech-eksperter, der har den gode energi og iværksætterånd, som vi leder efter i Dept. Med dem om bord i den danske del af Dept er næste skridt, at vi begynder at arbejde som helt integrerede teams. Det ser vi meget frem til, siger han.