Den internationale avis-organisation WAN-IFRA uddelte i går aftes for første gang prisen ”European Digital Media Awards”.

Prisen belønner nytænkende digitale strategier og projekter, og vinderlisten rummer ikke færre end tre danske priser.

Politiken får en fornem førsteplads i kategorien ”Mobile Publishing” for mobilsitet politiken.dk – som i øvrigt er designet af Hello Monday – og en andenplads for subsitet politiken.dk/foto i kategorien ”Newspaper Website”.

Også Jyllands-Posten kom på sejrsskamlen. Det skete ligeledes i kategorien ”Newspaper Website”, hvor avisen fik en tredjeplads for hoved-sitet jyllands-posten.dk. Sitet er designet af webdesign-chef Lisbeth Birkholm.

Hos Jyllands-Posten er der stor tilfredshed med tildelingen af prisen:

– Vi er glade for anerkendelsen, og prisen er en flot bekræftelse af, at vores digitale produkter har internationalt format. Men ambitionerne er højere endnu. Vi ansatte i begyndelsen af året designchef Erik Ambjørn, og om kort tid kan vores læsere se frem til en endnu bedre design-oplevelse med en snarlig lancering af en ny iPad-version særligt målrettet vores nye digitale abonnementsunivers, JP Premium, siger Jens Nicolaisen, digital direktør for Jyllands-Posten i en pressemeddelelse.

Alle vinderne kan ses her.