Med 43 procents vækst på bundlinjen i 2019 og en bruttofortjeneste, der var røget i vejret med 26 procent op, indledte det digitale bureau og konsulenthus IMPACT corona-året 2020 fuld af kommerciel selvtillid.

Tre måneder senere stødte bureauet, ganske som resten af verden, frontalt sammen med corona. 

Og med en kundeportefølje, der er tungt besat inden for retail og high-end consumer brands, som alle var hårdt ramte af corona, var krisen pludselig en realitet, hedder det i en pressemeddelelse.

– Da flere af vores store kunder oplevede en markant opbremsning på grund af corona, så vi flere projekter blive sat på pause, siger Kasper Holst, CEO, IMPACT, i meddelelsen og tilføjer:

Kasper Holst, CEO, IMPACT. Foto: PR.

– Samtidig gik vi ind og hjalp med forlængede betalingsfrister og fleksibilitet i forhold til projekterne. Det medførte tab og tabt omsætning i en grad, vi slet ikke havde forestillet os.

Ansatte 30 nye medarbejdere

Regnskabet for 2020 viser en bruttofortjeneste, der voksede fra 107 millioner kroner til 111 millioner kroner, men resultatet før skat tog et gevaldigt dyk fra 11 millioner kroner til lige knap tre millioner.

Det er erklæret utilfredsstillende i det trykte regnskab, men IMPACT valgte med egne ord ”at slå offensivt tilbage.”

En ny organisationsstruktur, ni nye partnere, ændringer i ejerkredsen – og i slutningen af 2020 ansættelse af 30 nye medarbejdere ”for at ruste virksomheden til vækst.”

Og det havde effekt, oplyses det i meddelelsen: ”På salgssiden oplevede IMPACT en stigning på 250 procent i digitale leads, og cirka hver tredje nye kunde kom til i kraft af omstillingen.”

 – Vi har brugt krisen på at ekspandere og på at ændre vores virksomhed markant. Vores store omstilling er en vigtig del af vores skalering, og fremadrettet vil vi udvide forretningen yderligere til nye lande, siger Kasper Holst, der fortsætter:

– Med ændringerne bevæger vi os fra at være stærke lokalt til også at kunne servicere vores kunder på den globale scene.

Nøgletal 2020 (2019) – IMPACT

(Mio. kr.)

Bruttofortjeneste:            111,0 (107,0)
Resultat før skat                    2,9 (11,0)
Årets resultat:                        2,1 (8,5)
Gns. antal medarbejdere:    164 (141)

Kilde: IMPACTS 2020-regnskab/cvr.dk

Vil være Europas førende 

I forhold til 2021 er man hos IMPACT ikke i tvivl om, at prøvelserne fra 2020 har ført noget positivt med sig.

Og målet er klokkeklart for Kasper Holst:

– Lige nu vækster vi igen med tocifrede rater, og vi er blandt Skandinaviens tre største konsulenthuse inden for e-commerce, siger han og tilføjer:

– Vi går benhårdt efter at vinde nærmarkederne, men på længere sigt skal vi i endnu højere grad fremstå som Europas front-runners med innovation i højsædet. 

Ambitionen er at blive Europas førende, siger CEO’en, der tilføjer, at ”det kommer til at ske gennem både organisk vækst og opkøb.”