Mens verdens fjerdestørste bryggeri, Carlsberg, tager markedsandele i en lang række vesteuropæiske lande, går det tilbage på hjemmebanen.
Det har stået på gennem længere tid, men udviklingen gør nu så ondt på Carlsberg, at bryggeriet justerer strategien.
– Vi skal tænke i nye forretningsmodeller i Danmark, der tilgodeser vores behov og tager med i regnestykket, at der sker et skifte i forbrugeradfærden. Vi skal tænke hele vores markedstilgang anderledes, siger Carsten Hänel, der er adm. direktør i Carlsberg Danmark.
Tilbagegangen på det danske marked har været særligt hård i 2012, fordi Carlsberg har hævet priserne hurtigere end konkurrenter som Royal Unibrew og Harboe efter afgiftsforhøjelser. Det har for første gang i mange år presset Carlsbergs markedsandel på øl ned på omkring 50 pct. i første halvår i år.
Men langt værre er det, at Carlsberg er klemt af strukturudviklingen i den danske detailhandel. Danskerne lægger flere og flere af deres indkøb i discountsupermarkeder som Netto og Fakta, hvor Carlsberg traditionelt har dårligere fat. Discountsupermarkederne bruger relativt set mere hyldeplads på billigmærker som eksempelvis Harboe samt private label. Derfor er Carlsbergs markedsandel her mindre end i den brede dagligvaresektor.
Børsen